Bewindvoerder

Chrisje77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder

#1 , 25 sep 2020 21:01

Hallo Iedereen.

Ik zal mijn verhaal zo volledig mogelijk proberen te vertellen.

Mijn moeder zit momenteel in een rusthuis.
Ze is zwaar dementerend. Vader is reeds gestorven. Dus ik ben er nog en mijn 2 andere zussen.
Alle contacten liepen vlot, en voor mijn moeder echt dementerend werd, heeft ze mij bij de bank toestemming gegeven voor haar rekeningen te betalen end. Dit met goedkeuring van mijn 2 zussen.
Aangezien een rusthuis veel geld kost, moeten we nu haar woning verkopen. Want haar spaargeld geraakt ook op.
Niemand van ons wil de woning zelf kopen.
We zijn naar de notaris gegaan om te horen hoe dit verder moet. Deze wist ons te zeggen dat we een officiële bewindvoerder moeten aanstellen via het vredegerecht en als dit alles in orde is kunnen we met haar zien hoe we de woning te koop gaan aanbieden.
Nu hebben we de aanvraag gedaan, en mijn 2 zussen waren akkoord dat ik dit ging verder doen. Aangezien ik dit nu al niet officiel deed, en ik ook onze mama het meeste heb bijgestaan.
Nu heb ik dinsdag telefoon gehad van de vrederechter, dat hij eind oktober gaat langs komen om te zien in het rusthuis. En alles in orde te brengen.
Nu heb ik contact opgenomen met mijn andere zussen. En blijkt dat 1 zus totaal niet meer akkoord is en dat ze een advocaat heeft ingeschakeld om voor haar op te komen.
Deze heeft me vandaag opgebeld om te zeggen dat alle betrokken partijen naar de rechtbank moeten komen 😳
Er valt ook niet meer met mijn zus te praten.
Ik ben nu erg teleurgesteld. En vraag mij af hoe dit nu verder moet?

Ik heb al gelezen dat de vrederechter dan iemand kan aanstellen als bewindvoerder zoals een notaris of advocaat. En dat hij dan de rekeningen beheerd.
Maar hoe zit dit dan met de verkoop van de woning? Kan deze nog doorgaan?
Of kan mijn zus dit tegenhouden?
En wat als het geld op is. Wie betaald dan de facturen?

Alvast bedankt!!
Een teleurgestelde zus 😔

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 25 sep 2020 21:22

Beste

Het is de Vrederechter die beslist over bewindvoering. Of familieleden daar in eigen persoon komen, dan wel vertegenwoordigd worden door een advocaat maakt weinig verschil.
Realiteit is wel dat als er onenigheid is tussen familieleden men sneller een externe bewindvoerder zal aanstellen.
Het is ook de rechter die een verkoop moet goedkeuren. Mogelijk is verhuur ook een opportuniteit om de nodige inkomsten te voorzien.
In elk geval zal het dossier bekeken worden en beslist. Alleen zal de kost met externe bewindvoerder stukken hoger zijn dan zonder.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 25 sep 2020 22:52

verhuur lijkt mij dan ook beter

afhankelijk van de grote en de ligging van het huis kunt ge al rap +/- 1000euro/maand vragen, wat al een groot deel van de kosten van het rusthuis zal dekken elke maand.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 sep 2020 09:01

Even ter aanvulling: als je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren en de woning in gemeenschappelijke eigendom (dus niet van één ouder) is de woning reeds in halve naakte eigendom van de zussen. Het is interessant om te weten wààrom de ene zus niet wenst te verkopen. Vermoedelijk zal het zijn omdat ze denkt dat jullie devolledige verkoopsom willen aanwenden om de verdere onkosten van moeder te betalen. Maar dat is niet het geval. Slechts de helft van de verkoopprijs is dan van moeder. De andere helft heeft ze dan in vruchtgebruik. Dwz: kan belegd worden of op spaarboekje en daar kan ze de interesten van gebruiken. (voor zover dat nog opbrengt) dus je kan de zus geruststellen. Haar erfdeel (van vader) wordt uiteraard vastgezet voor haar. Een tweede geruststelling voor haar: als het huis verkocht wordt, heeft ze nu geen andere kosten. Als moeder de verzorgingskosten niet meer kan betalen, zal het OCMW redeneren: er is een eigendom die gelden kan genereren, dus het OCMW komt niet tussen. Dan zullen de zusters gezamenlijk het rusthuis en verzorging moeten financieren. dus verkoop is wel ideaal; Vergeet niet om een huis actueel verhuurbaar te maken (aan 1000 euro per maand 8-) ...) dan moet je renoveren en dat kost ook geld. Ik vermoed dat het ouderlijke huis om aantrekkelijk te zijn op de huurmarkt écht wel een flinke opfrisbeurt zal nodig hebben;

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2020 10:43

Ter aanvulling. Als het OCMW wordt aangesproken voor tussenkomst in de opnamekosten van de moeder, zal het OCMW sowieso een hypotheek nemen op de woning en/of anderen onroerende goederen. Het is niet correct dat een OCMW niet tussenkomt als er eigendom is. Zoals hierboven gesteld is het de Vrederechter die beslist over de aanstelling van een bewindvoerder en in geval van bewindvoering mee beslist over de verkoop en/of verhuur van de woning. http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Be ... osten.html, viewtopic.php?t=99791, bij een niet-professionele bewindvoerder/familiale bewindvoerder zijn er geen kosten bewindvoering. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”