Grootmoeder overleden - kleinzoon weigert huis te verlaten

secondsebring
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Grootmoeder overleden - kleinzoon weigert huis te verlaten

#1 , 22 sep 2020 17:32

Beste,

Ik doe mijn best om de situatie zo kort en duidelijk mogelijk te omschrijven.

Mijn grootmoeder heeft sinds 20118 de diagnose longkanker gekregen. Begin dit jaar is haar kleinzoon komen inwonen voor "beperkte tijd" maar weigert nu te vertrekken.

In februari 2020 heeft haar kleinzoon (leeftijd : 20 jaar) gevraagd of hij enkele weken bij haar mocht intrekken, want hij moest dringend buiten in zijn woonst wegens agressie tov de huisbaas. Zij heeft hiervoor haar mondelinge akkoord gegeven, op voorwaarde dat hij na enkele weken terug buiten moest.
Helaas heeft COVID-19 hier een stokje voor gestoken, want niemand mocht nog huisbezoeken ed doen.

Er werd geen huurcontract voor opgesteld. De kleinzoon heeft nooit een bijdrage geleverd (dus er kan ook niks beschouwd worden als "huur")

In maart 2020 werd mijn grootmoeder opnieuw opgenomen op Intensieve Zorgen (sinds 2018 diagnose longkanker)
De kleinzoon is toen naar de politie gegaan en heeft zijn domicilie op haar adres gezet.
Wat volgens mij al een grove fout is, is dat de politie nooit nagegaan is of dit effectief wel mocht van haar en hem gewoon geloofd heeft en hem daar geregistreerd heeft.
Sindsdien staat de kleinzoon daar dus officieel ingeschreven.

In juni 2020 is mijn grootmoeder overleden. De kleinzoon weigert pertinent te vertrekken of zelfs de moeite te doen om een nieuwe woonst te zoeken.
Hij laat de woning compleet verloederen, breekt de inboedel af, ... Hij is agressief, alcoholverslaafd en schrikt er niet van af om uit te halen.
Wij hebben vooral schrik dat als we hem gaan beginnen dwingen om te vertrekken, hij het huis volledig kapot maakt of zelfs zou afbranden.

Mijn vraag nu : hoe kunnen wij hem uit de woning krijgen? Heeft iemand raad hoe we dit best aannemen?
Ik heb hier al gelezen om eerst een aangetekende brief te sturen en dan naar de vrederechter te stappen.

De woning moet binnenkort leeggemaakt worden en moet ook verkocht worden.
Daarom is het van het grootste belang dat die kleinzoon daar ook buiten geraakt.

Alvast bedankt voor jullie informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 22 sep 2020 17:57

Als die persoon daar effectief woont, moet die daar gedomicilieerd zijn. Toestemming eigenaar is niet nodig.

U schrijft dat u zelf ook kleinzoon bent, bent u dan momenteel eigenaar?

Hoe dan ook, als de kleinzoon niet meewerkt, zit "binnenkort" er niet meteen in.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 sep 2020 18:57

De erfgenamen starten best ASAP een procedure tot uitzetting voor de vrederechter.

Als hij het huis afbreekt, kan u dat als hoogdringendheid gebruiken , als motivatie om verzoening over te slaan, om aangetekende vraag tot opkrassen over te slaan (als de erfgenamen dat nog niet deden)


Ideaal is er aantoonbaar gevraagd de woning te verlaten, maar indien nog niet gebeurd, niet langer twijfelen en procedure gelijk starten

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”