uit onverdeeldheid treden

croos
Topic Starter
Berichten: 231

uit onverdeeldheid treden

#1 , 21 sep 2020 17:11

Onze ouders zijn al meer dan een jaar overleden en de broers tonen geen interesse om het ouderlijke huis te verkopen.
Het ouderlijk huis wordt verhuurd en de huurde is geïnteresseerd om het te kopen.

Ik kan de procedure starten om uit onverdeeldheid te treden maar heb nog een paar vraagjes:

-hoe lang duurt zo'n procedure tot dat een aangestelde notaris de woning openbaar verkoopt?
-wie betaald de kosten, -a- procedure opstart, -b- openbare verkoop?

Tenzij iedereen akkoord is om vrijwillig te verschijnen wordt de procedure ingeleid met een dagvaarding die door een gerechtsdeurwaarder moet betekend worden.

-Wat als de broers niet vrijwillig willen verschijnen, wat staat er mij dan te doen? kunnen ze de procedure op die manier tegenhouden?

hartelijken dank croos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 22 sep 2020 06:22

-hoe lang duurt zo'n procedure tot dat een aangestelde notaris de woning openbaar verkoopt?
Dat hangt af hoe "weerspannig" jouw broers zijn. Kan maanden, soms zelfs jaren aanslepen.
-wie betaald de kosten, -a- procedure opstart, -b- openbare verkoop?
Jullie allemaal. Je zal wel de initiële opstartkosten moeten voorschieten en een deel van de kosten zal je nooit kunnen recupereren. Jij betaalt sowieso jouw aandeel in die kosten. Elkaar de duvel aandoen is nu eenmaal een dure aangelegenheid.
-Wat als de broers niet vrijwillig willen verschijnen, wat staat er mij dan te doen?
Dan moeten deze worden gedagvaard. Uiteraard drijft dit de kosten (advocaat en deurwaarder) verder de hoogte in.
-kunnen ze de procedure op die manier tegenhouden?
Tegenhouden niet, wel vertragen en totaal onnodig de kosten opdrijven.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 22 sep 2020 16:04

En een huurder die wil kopen aan een conforme prijs???

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 sep 2020 18:56

Als je een koper hebt - de huidige huurder - , kan er toch geen probleem zijn. Uw broers zouden moeten blij zijn dat alles vlot en quasi kosteloos verloopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird
Berichten: 794

#5 , 22 sep 2020 19:18

En een huurder die wil kopen aan een conforme prijs???
Een huurder geeft idd zelden marktprijs, maar koopt uit opportunisme.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#6 , 25 sep 2020 05:34

hartelijken dank voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”