Aangifte erfbelasting

JVDH
Topic Starter
Berichten: 6

Aangifte erfbelasting

#1 , 17 sep 2020 19:21

Hallo,
Ik ben bezig de aangifte erfbelasting in te vullen na het overlijden van mijn ouders (eerst moeder, later vader).
Ik ben 2 aangiftes aan het invullen en heb enkele vragen.
Mijn ouders zaten sinds november ll in een WZC. Hun eigendom (appartement) heb ik laten leeghalen (deel van meubels naar WZC) met de bedoeling om het te renoveren en te verhuren om WZC te kunnen betalen. Ik ben hieraan begonnen in februari '20. Mijn moeder is overleden 30 mei en vader 22 april.
Kan ik ergens aangeven dat appartement leeg was? Er was een inhoud brandverzekering voor een bedrag van € 37 000 :shock:
Mijn vader had een Tak 23 levensverzekering met mij (enige zoon) als begunstigde, waar en hoe geef ik dat bedrag aan?
Wat gebeurt er met geld dat gebruikt is voor de renovatie? Moet dit ook ergens vermeld worden bij de aangifte van erfbelasting?
Bedankt,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 sep 2020 19:27

Het geld besteed aan de renovatie is er niet meer en moet niet worden vermeld. Mogelijk is de waarde van het appartement door de renovatie wel gestegen.
Als er geen inboedel meer was op ogenblik van overlijden hoeft die niet vermeld.
Meeste mensen in WZC's hebben geen eigen inboedel meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 sep 2020 10:40

Mijn deelneming :|

Kan ik ergens aangeven dat appartement leeg was? Er was een inhoud brandverzekering voor een bedrag van € 37 000 :shock:
Ja , aangeven bij "verzekeringen"

Bij de oplijsting "Vermogen" , aangeven dat de werkelijke waarde "nihil" was (of wat je als reële waarde schat), en "(zwaar) oververzekerd "

(Verzekerde waarde was bij ons 95000 €, we hebben reëel 5000€ + "oververzekerd" aangegeven, en is aanvaard)

Inboedels van meeste mensen brengen tegenwoordig niets meer op, vaak integendeel nog betalen om er van af te geraken ... en dat weten ze bij VlaBel ook wel.

Wat gebeurt er met geld dat gebruikt is voor de renovatie? Moet dit ook ergens vermeld worden bij de aangifte van erfbelasting?
Dat is besteed, en was er niet meer ten tijde van overlijden .
Nalatenschap gaat over bezit op moment van "openvallen" er van , dwz op moment overlijden.

Of hebt u eigen geld in de renovatie gestoken :?:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”