erfenis aangifte vanuit het buitenland zonder informatie

highlander61
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis aangifte vanuit het buitenland zonder informatie

#1 , 16 sep 2020 13:02

Goeiemorgen,

Situatie:
21 jaar geleden ben ik met mijn echtgenoot en jongste zoon uit vorig huwelijk naar het buitenland vertrokken.. Mijn oudste zoon is bij zijn natuurlijke vader gaan wonen. Het kortgeding stelde dat de kinderen de ouders mochten kontakteren maar niet andersom. Wij hadden sporadisch kontakt wat uiteindelijk totaal is doodgebloeid.

Begin dit jaar heb ik via via vernomen dat mijn ex-echtgenoot is overleden. Een Belgische vriendin die ook in het buitenland woont heeft daar plots een boete toegekregen omdat ze geen aangifte had gedaan van de doodschuld van een nonkel waarvan ze stond te erven maar niks van wist.. Ze was niet eens op de hoogte dat hij overleden was, laat staan dat ze van hem zou erven.

Om te vermijden dat dit aan mijn zoons zou overkomen heb ik een notaris in Belgie gekontakteerd om meer informatie te bekomen en om ons te informeren over de procedure. Wat moet er legaal gebeuren? Hoe kunnen wij van hieruit een aangifte doen zonder gegevens te hebben over eigendom/bankrekeningen/schulden.
Ik heb de notaris alle gegevens bezorgd die ik in mijn bezit had (gegevens van mijn overleden echtgenoot, adres van mijn oudste zoon.. maar dat is het.
Mijn jongste zoon spreekt slechts enkele woorden Nederlands, dus gaat de communicatie met de notaris via mij.

Ik heb al meerdere keren gevraagd naar informatie en ik begrijp ten volle dat notarissen in de huidige situatie niet weten waar eerst te beginnen maar na 6 maanden en met een limiet op de aangifte datum in het verschiet, hoop ik hier wat extra informatie te bekomen.

Vraagjes:

1. Ik heb via via vernomen dat mijn ex-echtgenoot is overleden. We zijn nu 9 maanden later en mijn zoon heeft nog steeds geen officiele notitie van dit overlijden ontvangen, geen overlijdensakte.. niets.
Moet hij dit alsnog ontvangen (via de Belgische ambassade hier?) of is dit niet de gewoonte?

2. Hoe kan hij een aangifte doen voor eigendom. schulden waarvan hij geen details heeft? (er was geen testament en geen nieuwe partner)
Ik veronderstelde dat mijn ex nog steeds het huis bezat waaraan ik indertijd heb meebetaald.. en zijn voertuig/motor en nog wat geld op de bank maar aangezien mijn jongste zoon geen volmacht heeft, noch enig overlijdensbericht, heeft hij daar geen inzage in en moeten we erop vertrouwen dat mijn oudste zoon die in Belgie woont alle gegevens korrekt doorgeeft (hij praat niet tegen ons)?

3. Kan een voertuig verkocht worden zonder dit aan te geven, zonder toelating van de andere erfgenaam?
Kan de belastingsdienst de andere erfgenaam hierop beboeten?

4. Wat gebeurdt er als mijn oudste zoon in de woning wil wonen en niet wil verkopen, ook geen geld heeft om verdere kosten te betalen?

Om misverstanden te vermijden .. we zijn er niet op uit om een erfenis te ontfutselen aan mijn oudste zoon, enkel om te vrijwaren dat mijn jongste met boetes wordt opgezadeld.. en misschien dat er toch een kleinigheid in zijn richting komt omdat hij ook wat financiele hulp kan gebruiken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2020 22:04

Uw Belgische vriendin heeft wellicht een belastingverhoging gekregen, maar die kan worden ontheven of kwijtgescholden (of verminderd) als ze kan bewijzen wanneer ze kennis kreeg van het overlijden en dan het nodige heeft gedaan binnen de termijn van 4 maand.

---------------------

Niemand zal de erfgenamen officieel inlichten. Of ze nu in B. wonen of in het buitenland.
De enige personen die dat zouden kunnen doen:
- de Vlaamse belastingdienst, als uw ex in dat Gewest fiscaal gezien woont, maar dat doen ze enkel als er erfbelasting te betalen zou zijn volgens hun gegevens
- eventuele schuldeisers van uw ex
- een huisbaas of een huurder van uw ex.

Een erfgenaam kan voor 152 euro met één aanvraag te weten komen waar uw ex bankrekeningen had (bij FEBELFIN).
Hij kan dan de rekeninguittreksels bekomen van bijvoorbeeld de laatste twee jaar (tegen betaling). Dan weet men toch al heel veel over een persoon. Een huiseigenaar betaalt onroerende voorheffing...
Hij kan een gratis attest van erfopvolging vragen aan de FOD Financiën. Dan weet men of er fiscale of sociale schulden zijn. Of een testament of een nieuwe partner.
Bel eens naar de 1700, erfenissen en u zal toch minstens vernemen wat Vlabel van zin is.

Wanneer kan dat gebeuren?
Morgen, behalve voor de uittreksels. Febelfin en de FOD Financiën voor die onderwerpen: zie internet.


Wat er na het overlijden gebeurt met de goederen, is geen bevoegdheid van Vlabel.

Andere vragen: eerst zien of dat huis er nog is.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”