Opduweffect

_ivan_
Topic Starter
Berichten: 4

Opduweffect

#1 , 15 sep 2020 12:06

Ik zit met een vraag over een schenking.

Stel dat mijn vader mij, als enig kind, bij leven zijn woning van 300.000 euro wil schenken, dan kiest hij er het best voor om dit in schijven te doen. Dan betaal ik bij beide schenkingen ter waarde van 150.000 euro een belasting van 3%. Dus 9.000 euro in totaal.

Mocht hij echter binnen de drie jaar na de eerste schenking overlijden, dan is het een heel ander verhaal. Dan hoef ik weliswaar geen erfbelasting te betalen op het reeds geschonken deel, maar geldt er in die erfbelasting wel een ‘opduweffect’, zo lees ik.

Vaak wordt daarbij gespecificeerd dat dit alleen van toepassing is als er nog andere onroerende goederen (dan het reeds geschonken) geërfd worden. Maar wat in dit geval, als de helft van één onroerend goed geschonken is en de andere helft nog niet? Hoeveel erfbelasting moet er dan op de resterende 150.000 euro betaald worden?

Optie 1 (geschonken deel onroerend goed zorgt niét voor ‘opduweffect’):
50.000 euro belast aan 3% + 100.000 euro belast aan 9% = 10.500 euro

Optie 2 (geschonken deel onroerend goed zorgt wél voor ‘opduweffect’):
0 euro belast aan 3% (want deze schijf is al opgevuld door eerste schenking) + 100.000 euro belast aan 9% (want de overige 100.000 euro in deze schijf is ook al opgevuld door de eerste schenking) + 50.000 euro belast aan 27% = 22.500 euro

Kan iemand mij zeggen welk van de twee opties realiteit zou worden?
Of vergis ik mij en is er nog een andere regeling die ik over hoofd zie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 sep 2020 12:13

Helaas opduweffect....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2020 22:14

Het is een louter rekenkundige zaak. Het doet er met andere woorden niet toe of het gaat om een volledig onroerend goed of niet; of het een verkrijging is in volle of blote eigendom; of het al deels geschonken is aan dezelfde persoon; ...


Art. 2.7.3.2.9. eerste lid van de VCF:

Als er schenkingen onder de levenden als vermeld in artikel 3.3.1.0.8, § 1, eerste lid, 12°, bestaan, wordt de basis waarop de schenkbelasting is geheven of zou moeten worden geheven, gevoegd bij de erfgoederen van de belanghebbenden om de progressieve erfbelasting die op die erfgoederen van toepassing is, te bepalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”