registratie van een geldschenking

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

registratie van een geldschenking

#1 , 10 sep 2020 14:53

Graag even de volgende vraag.

Mijn ouders (90 jaar beiden ) hebben besloten me een som geld te schenken. De schenkingsakte zal geregistreerd worden bij het Registratiekantoor.

Nadien zal de Vlaamse belastingdienst me een aanslagbiljet van 3% opsturen;

Vraag: stel dat één of beide ouders overlijden NADAT de schenkingsakte werd geregistreerd, maar VOORDAT de 3% betaald is, bestaat dan het risico dat ik toch nog in het duurdere erf-tarief beland ?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 sep 2020 14:56

De registratie is het bewijs, dus....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 11 sep 2020 16:59

Dag/uur van afgifte van uw dossier op registratie is idd het kantelpunt. Normaal krijg je een afgiftebewijs. Informeer bij registratie welke documenten je moet meebrengen want dat verschilt van registratiekantoor tot registratiekantoor ;-)

Meestal een bewijs van woonst van de schenker (gratis on-line in t gemeenteloket) maar sommige/alle kantoren consulteren de kruispuntbank, de s henkingspapieren, een bankrekeninguittreksel die de ontvangen betaling bewijst, ...

Reclame

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#4 , 13 sep 2020 10:22

dank aan de beide antwoorders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”