de doorgeefschenking

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

de doorgeefschenking

#1 , 09 sep 2020 17:46

Mijnheer X erft van zijn ouders een appartement.
1. Kan hij (binnen het jaar) de blote eigendom ervan doorgeven aan zijn kinderen (vrij van schenkingsrecht) EN zelf levenslang het vruchtgebruik behouden?
2. Mijnheer X bezat reeds de helft van het appartement sedert het overlijden van zijn vader. Kan die helft ook vrij van schenkingsrechten worden doorgegeven (in blote eigendom) aan zijn kinderen na het overlijden van de tweede ouder?

Ik vind nergens of men in dit kader al dan niet mag splitsen in vruchtgebruik en blote eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 09 sep 2020 18:08

Als je beide ouders overleden zijn bezit je nu het volledige appartement in volle eigendom. Vanzelfsprekend kan je de blote eigendol schenken aan je kinderen en het vruchtgebruik houden. k Heb evenwel nog nooit een artikel gevonden die stelt dat zo n schenking binnen het jaar vrij zou zijn van registratierechten. Zelfs bij opeenvolgende erfenissen binnen het jaar is de korting “maar” 50% (bv grootvader sterft en de vader sterft minder dan een jaar later)

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 sep 2020 18:12

Google dan eens "doorgeefschenking binnen het jaar"!!!
Het gaat niet over opeenvolgende erfenissen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 sep 2020 19:10

Gedurende bepaalde tijd kon men bij weigering van een erfenis zijn eigen kinderen als erfgenaam aanduiden. Dat was dan wel alles of niets.
Bij een doorgeefschenking binnen het jaar na erfenis (met betaling erfbelasting) kan men nu welgekozen delen kostenvrij doorgeven aan de kinderen. Dus enkel blote eigendom moet mi. kunnen.
Maar het deel dat hij reeds bezit na het overlijden van vader, kan hij wel schenken (in BE) maar dan moeten schenkingsrechten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 09 sep 2020 19:45

Ik zou ook denken dat het kan, nergens vind ik het tegengestelde.
Maar aangezien Vlabel allergisch blijkt te zijn aan splitsingen tussen VB en NE zoek ik naar een formele bevestiging.

Wat betreft doorgeven van eerder geërfd deel van woning heb ik ooit gelezen dat de schenkingsrechten daarop beperkt zouden zijn tot het waardeverschil tussen waarde op ogenblik eerste overlijden en het ogenblik van het doorschuiven na het tweede overlijden. Maar ik vind helaas de bron daarvan niet terug....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 sep 2020 20:22

Berekeningswijze(n) teruggevonden:
https://www.belastingen.vlaanderen.be/s ... fschenking

Eerder geërfd deel van vader (in het verleden) is inderdaad onderhevig aan schenkingsrechten aan progressief tarief berekend op het totaal.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”