Huwelijkstelsel

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Huwelijkstelsel

#1 , 09 sep 2020 09:08

Hallo,

Binnenkort gaan we naar de notaris voor verdere info, maar ik wil hier toch al eens horen.
Ik zou graag weten of in onze situatie een huwelijkscontract aangewen is.

Wij wonen wettelijk samen en hebben samen 2 kinderen. We trouwen in 2021.

Mijn partner heeft momenteel een eigen woning (wordt verhuurd) en we hebben een gezamenlijke woning. Die laatste staat 50-50 geschreven maar in werkelijkheid stak ik er 100 000 meer in.

Dit jaar nog kopen we een nieuwe woning (zal 50-50 geschreven worden), de andere 2 panden worden verkocht. Maar die verkoop zal wel pas doorgaan NA ons huwelijk.

Wat we willen: dat alles gemeenschappelijk is, zowel van voor als na het huwelijk. Tevens willen we ook de beste oplossing voor erfbelasting.

Onze nieuwe woning gaat uiteindelijk onze enige woning blijven en die gaat dus 50-50 geschreven staan.
Als wij trouwen in het wettelijk stelsel, en we zouden uit elkaar gaan, krijgen we dan gewoon ieder de helft van het huis (ondanks dat de oorspronkelijke inleg eigenlijk niet gelijk opgaat)?

Erfenissen en schenkingen binnen het huwelijk (en buiten) willen we ook gemeenschappelijk, kan dit dan als clausule opgenomen worden?

Of kiezen wij beter voor een huwelijkscontract met algehele gemeenschap (wat overigens niet vaak gekozen wordt)?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 sep 2020 11:26

Algemene gemeenschap beantwoordt m.i. aan uw desiderata.
Ook met het oog op de door u gewenste optimalisatie van de erfenisrechten later.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 10 sep 2020 10:02

Algehele gemeenschap is fiscaal wel het minst voordelig voor jullie kinderen.
Een keuzebeding zou ik in ieder geval toevoegen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 10 sep 2020 11:17

Algehele gemeenschap is fiscaal wel het minst voordelig voor jullie kinderen.
???? Leg dat eens uit....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 10 sep 2020 12:21

Summier:

Bij algehele gemeenschap gaat bij t overlijden van de eerste de helft van het vermogen in volle eigendom naar de andere partner. Hierop worden met uitzondering van de gezinswoning successierechten betaald. Als de tweede partner overlijdt valt de volledige erfenis open waardoor de kinderen op de helft van de eerste partner een tweede keer betalen.

Bij t wettelijk stelsel erven de kinderen al de blote eigendom van de eerste helft van het vermogen en bij t overlijden van de tweede partner de andere helft. t Resultaat is een serieus lagere successiekost.

Door een keuzebeding toe te voegen in t huwelijkscontract kan de tweede partner kiezen wat ze in volle eigendom houdt (2 keer successie) en wat ze in vruchtgebruik houdt (1 keer successie).

Je kan ook een “langst leeft al heeft” huwelijkscontract afsluiten met keuzebeding en zijn onroerend goed per notariële akte in de gemeenschap brengen. Zo n acte kost ongeveer 500€. Als t goed verkocht wordt volstaat het om het geld te vermengen om het gemeenschappelijk te maken. Idem dito voor latere erfenissen.

Deze reactie is niet compleet. Er zijn tientallen websites die de details in geuren en kleuren uitleggen. Hoe dan ook is je notaris het beste geplaatst om eea uit te leggen.

lucas123
Berichten: 483

#6 , 10 sep 2020 12:28

"Bij algehele gemeenschap gaat bij t overlijden van de eerste de helft van het vermogen in volle eigendom naar de andere partner."
Uit eigen interesse: dus in dit geval is het wel zo dat de kinderen op niks rechts hebben en ALLES naar de partner gaat ? (want hier op het forum staat toch soms dat je je kinderen nooit kunt onterven...)
En is dit ook zo als er geen "langst leeft al heeft" in het huwelijkscontract staat ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 10 sep 2020 12:52

Alle antwoorden zijn fout!

Onder het algemeen stelsel is ieders aandeel even groot.
Als er kinderen zijn erven die dus bij het eerste overlijden exact de helft van die gemeenschappelijke bezittingen in blote eigendom. De LLE erft enkel vruchtgebruik (en behoudt haar/zijn helft).

Dus geen enkel nadeel voor de kinderen, integendeel.
Er wordt geen twee keer betaald!!!!
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 10 sep 2020 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#8 , 10 sep 2020 12:59

"Als er kinderen zijn erven die dus bij het eerste overlijden exact de helft van die gemeenschappelijke bezittingen in blote eigendom".
En is dit ook als er "langst leeft al heeft" in het huwelijkscontract staat ?
En zo ja: wat is dan het nut van die zin ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 10 sep 2020 13:01

"Als er kinderen zijn erven die dus bij het eerste overlijden exact de helft van die gemeenschappelijke bezittingen in blote eigendom".
En is dit ook als er "langst leeft al heeft" in het huwelijkscontract staat ?
En zo ja: wat is dan het nut van die zin ?
Dat is ENKEL indien die clausule in het contract zou staan.
"Langst leeft al" is niet synoniem met "algemene gemeenschap van goederen".
Het is een clausule die aan elk contract -behalve aan zuivere scheiding van goederen- kan worden toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 10 sep 2020 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#10 , 10 sep 2020 13:06

Om 101% zeker te zijn dat ik het versta: (want ik heb zo ook een contract):
Als er "langst leeft al heeft" in het huwelijkscontract staat, kan men zijn kinderen dus wel onterven bij het eerste overlijden en krijgt de partner alles ?
Ja of nee ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 10 sep 2020 13:32

Ja zo worden de kinderen tijdelijk onterfd tot bij het overlijden van de tweede ouder.
Maar: "langst leeft al heeft" geldt enkel voor gemeenschappelijk bezit,
Dus:
-ingeval van "algemene gemeenschap van goederen" voor alles
-in alle andere gevallen niet voor persoonlijke bezittingen (= wat men reeds bezat voor het huwelijk of verkregen heeft door erfenis), dat volgt de gewone erfopvolging TENZIJ men anders beschikt via een testament (binnen de wettelijke limieten indien er reservataire erfgenamen zijn).

Tja, het is een redelijk ingewikkelde materie...maatwerk is meestal nodig.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 10 sep 2020 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#12 , 10 sep 2020 13:40

Maar ik heb alles van voor het huwelijk 'in gemeenschap' laten brengen en dat ook zo laten bepalen via het contract voor erfenissen tijdens het huwelijk. Dus dat zit wel goed dus, als ik de kinderen niets zou gunnen bij eerste overlijden. (Heb trouwens ook een keuzebeding laten opnemen, met standaard alles voor de langstlevende als er niets beslist wordt ihkv keuzebeding.)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 10 sep 2020 13:45

Maar ik heb alles van voor het huwelijk 'in gemeenschap' laten brengen en dat ook zo laten bepalen via het contract voor erfenissen tijdens het huwelijk. Dus dat zit wel goed dus, als ik de kinderen niets zou gunnen bij eerste overlijden. (Heb trouwens ook een keuzebeding laten opnemen, met standaard alles voor de langstlevende als er niets beslist wordt ihkv keuzebeding.)
Ja dat lijkt te kloppen. Bij eerste overlijden gaat alles dan naar de langstlevende indien niet anders wordt beslist wegens gebruik keuzebeding.

Indien er kinderen zijn uit een eerder huwelijk van de erflater zouden er wel complicaties kunnen zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 sep 2020 14:40

Dank voor jullie antwoorden (en discussie haha).
Ik ben er wijzer uit geworden: in ons geval is een huwelijkscontract met stelsel algehele gemeenschap, met daarbij een keuzebeding volgens mij de beste optie.
En afhankelijk van de situatie later (in de veronderstelling dat wij een goede band behouden met onze kinderen), lijkt dit mij financieel het beste en houdt de langstlevende enkel vruchtgebruik zodat er geen dubbele successierechten moeten betaald worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”