erfenis

Mamavan2prinsesjes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 08 sep 2020 10:45

mijn schoonvader kwam te overlijden in april. Na controle van de notaris bekwamen we de nodige documenten om mijn schoonmoeder haar rekening terug vrij te geven. De kinderen wouden natuurlijk dat ze haar rekeningen kon betalen en dat ze zich kon voorzien van het nodige voor haar levensonderhoud.

Nu heeft mijn schoonmoeder het volgende gedaan, en mocht dit allemaal wel?

Ze heeft van alle banken waar ze iets had, de rekeningen, effectenrekeningen,... weggehaald en op 1 bank gezet. Voor ons geen probleem dat alles bij 1 bank staat.
Nu heeft ze het geld, een groot bedrag allemaal in frauduleuze bitcoins geïnvesteerd, en natuurlijk alles kwijt. Wij hebben nog niks ontvangen voor successierechten te betalen, maar kunnen wij haar verplichten alles te betalen, daar wij niks ontvangen hebben?

Ze wil een assistentieflat kopen en daardaar moet ze een appartement verkopen, ze wil het geld van de verkoop op rekening van haar kinderen storten zodat zij de assistentieflat kunnen kopen voor haar. Dat geld dat we daarvoor krijgen, kunnen we dat dan zien op ons erfdeel, als het niet meer is dan dat we normaal zouden erven? Moeten wij documenten in orde brengen ivm bankgift? Het is allemaal zo raar nu, wet weten het allemaal niet meer, misschien kunnen we hier wat raad vinden.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 sep 2020 11:40

1. Het feit dat schoonmoeder over al dat geld kon beschikken betekent dat de kinderen ermee akkoord gingen door te tekenen voor vrijgave van het geld.
Vlabel gaat zich daar geen zier van aantrekken en zal desgevallend het geld voor de successierechten individueel bij elke erfgenaam gaan innen.
Ethisch gezien lijkt het me niet meer dan eerlijk dat de frivole schoonmoeder de potten betaalt die ze heeft gebroken.
2. Het appartement dat ze gaat verkopen is vermoedelijk voor de helft geërfd in blote eigendom door de kinderen. De waarde van hun blote eigendom komt dan na de verkoop ook toe aan die kinderen.
Dat geld kunnen die kinderen investeren in een serviceflat. En eventueel kan schoonmoeder uit eigen middelen het verschil bijpassen door een schenking aan de kinderen.
Schoonmoeder moet dan wel drie jaar blijven leven, anders valt het geschonken bedrag in haar nalatenschap. Dat kan vermeden worden door (bij leven!) schenkingsrechten te betalen op dat bedrag (tarief is drie percent).

Tot daar de info op grond van de beperkte informatie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2020 13:13

Een antwoord vrij van veronderstellingen kunnen we maar geven als u vertelt of de schoonouders een huwelijkscontract hadden; zo ja en als er een gemeenschappelijk vermogen was, hoe dat verdeeld werd. En of er een laatste wilsbeschikking was. En of schoonmoeder ook de moeder is van alle kinderen.
U vindt dat allemaal in de akte van erfopvolging.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 sep 2020 16:17

Laat u bijstaan door een notaris.
Dat de kinderen nu een serviceflat op hun naam kopen - met VG voor moeder - is op zich geen slecht gedacht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”