verdeling erfenis via testament

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: verdeling erfenis via testament

#16 , 08 sep 2020 00:39

Bijna 100000 EUR is toch niet niks en al zeker niet deficitair.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 sep 2020 18:12

Hi Thomas. Kan je deficitair aub uitleggen? ik heb het online opgezocht maar vindt geen uitleg die in dit geval van toepassing lijkt. En 91000 (ik ga er van uit dat van die twee maal 6000 niets meer over gaat blijven na aftrek van de laatste openstaande rekeningen zoals de begrafenis en het woonzorgcentrum) is inderdaad niet mis. De helft daarvan is meer dan ik ooit in mijn leven op mijn persoonlijke rekening gehad heb. En meer dan genoeg om de wagen in orde te brengen en een paar broodnodige kosten te doen.
't Probleem is dat er minder dan de helft over blijft van wat nodig is om die twee vrienden te geven wat hen in het testament beloofd werd. En van één (degene door wiens toedoen ik 10 jaar geleden het contact volledig verbroken heb) verwacht ik dat die hier niet mee akkoord zal gaan.
Enfin, moest de notaris het toch voor mekaar krijgen dat iedereen akkoord gaat met de wettelijke regeling (1/2 + 1/4 + 1/4) en ik daardoor heel die miserie achter me kan laten, dan is het voor mij goed zo.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#18 , 08 sep 2020 18:24

TS heeft recht op de helft van de nalatenschap. Eventuele testamentaire bepalingen worden aangepast zodat de wet kan toegepast worden.
Blijf op dat standpunt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 sep 2020 16:19

@ Wonton. Bedankt voor uw advies. Ik ga het zeker opvolgen. Omdat het om een effectenrekening gaat en het overzicht dat ik uiteindelijk gekregen heb gedateerd is van begin maart (overlijden moeder), heb ik een paar dagen geleden de bijlage die door de bank in dat overzicht vermeld word maar die ik niet gekregen heb, bij de notaris opgevraagd. En weerom krijg ik geen reactie op mijn email. Enkel een lees en ontvangstbevestiging. Naar aanleiding hiervan heb ik een afspraak gemaakt bij een andere notaris die me door een collega op het werk aangeraden wordt. De huidige vertrouw ik niet meer.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 09 sep 2020 17:37

Hi Thomas. Kan je deficitair aub uitleggen? ik heb het online opgezocht maar vindt geen uitleg die in dit geval van toepassing lijkt.
Deficitair betekent verlieslatend
bvb:
Er is geen geld / eigendommen.
Of er zijn meer schulden dan er geld/eigendom is.


Uiteraard vind je geen uitleg die van toepassing lijkt : dat is met deze bedragen (en geen melding van openstaande schulden) ook niet van toepassing ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”