Berekening van de nalatenschap - verbrand onroerend goed

Box
Topic Starter
Berichten: 7

Berekening van de nalatenschap - verbrand onroerend goed

#1 , 07 sep 2008 10:34

Hallo,

Eerst even een situatieschets:

Mijn vader is een 4-tal maanden geleden overleden. Mijn moeder is ook reeds overleden en hij was hertrouwd onder het regime van scheiding van goederen. Ikzelf en zuster zijn nu de erfgenamen.

Mijn vader is het slachtoffer geweest van een brand. Een geïmplodeerd televisietoestel lag aan de basis. Hij heeft nog een aantal maanden gehospitaliseerd geweest,maar is uiteindelijk gestorven aan de gevolgen.

Koncreet het betreft een appartement dat volledig moet worden gerenoveerd. (Keuken/plakwerk/parket etc..)

Op het actief vind ik een een onroerend goed terug ter waarde van 120000 euro. (deel mijzelf/zuster = 60000) Het appartement bevindt zich in buurt van Jette m.a.w. ik neem aan dat dit de huidige waarde is in de staat waarin het onroerend goed zich momenteel bevind.

Op de passief zijde vind ik een rubriek herstellingskosten terug, ter waarde van 96000 euro. (deel mijzelf/zuster = 48000)

Er is een geschil met de stieffamilie dus vragen stellen zit er momenteel niet in. Kan er iemand wat licht scheppen over deze situtatie.

Hoe kan het dat de herstellingskosten worden afgetrokken van mijn erfdeel,terwijl de brandverzekering de kosten zal dekken. De inboedel was niet verzekerd volgens de aangifte van de nalatenschap. Dit laatste doet volgens mij niet ter zake. Moet het aandeel van de herstellingskosten ook niet bij de 120000 worden meegerekend op de actief zijde ?

Alvast bedankt voor uw reactie(s)

Mvg,
[/img]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 07 sep 2008 13:14

Indien de uitkering van de verzekering vaststaat dien je deze in principe mee te tellen als actief.
Een beetje vergelijkbaar met de vermelding van de vermoedelijke personenbelasting die nog moet betaald worden op het passief.
Je kan - indien je het bedrag van de uitkering niet kent - ook vermelden dat je een bijvoeglijke aangifte zal doen zodra die som bekend is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Box
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 07 sep 2008 14:49

Beste,

Aangezien er op de passief zijde een bedrag staat vermeld onder de rubriek uitkeringen, ga ik ervan uit dat de expertise is gebeurd en dat een bedrag werd/word uitgekeerd aand de weduwe van mijn vader.

Ik zou kunnen begrijpen dat de waarde van het onroerend goed op het
moment van overlijden moet worden aangegeven, namelijk 120000 (appartment met schade)

Maar waarom de 50% v/d uitkering van de verzekeraar op het passief van de overledene wordt geboekt, begrijp ik niet.

Als de verzekering betaalt, waarom moeten erfgenamen een deel van die schuld dragen ?

Op heden aanvaard ik deze aangifte nog niet...ik ga mij laten adviseren, maar ben toch al benieuwd naar enige feedback.

Mvg,

Reclame

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#4 , 07 sep 2008 15:41

Beste,


Je schrijft dat de waarde ad 120.000 € de waarde is in de huidige (dus beschadigde) toestand.
De nalatenschap van het onroerend zal dus in praktijk gelijk zijn aan de 120.000 - 96.000 herstellingskosten + uitgekeerde schadevergoeding.
Er wortdt niets van jouw erfdeel afgetrokken : de aangifte is een "fiscale aangifte" waarbij men enerzijds alle tegoeden optelt op het actief en anderzijds alle schulden aftrekt op het passief.
Die aangifte dient enkel om de successie te berekenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”