boete of niet

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

boete of niet

#1 , 07 aug 2020 11:10

Broer (75) kinderloos en alleenstaande is overleden. Hebben al 25 jaar geen contact. Geen ruzie ( zelfs elkaar 1 maal gezien op een begrafenis) gewoon ieder ging zijn eigen gang.
Nu is het heel toevallig dat we vernomen hebben dat hij overleden is Geen rouwbrief of dergelijke gekregen Ik als zus ben dus eigenlijk erfgenaam, tenzij hij een testament had gemaakt. In principe weet ik dus niets van zijn overlijden. Liefst zou ik niets doen , maar kan ik beboet worden omdat ik geen aangifte doe ? Niemand weet dat ik het overlijden wel heel toevallig weet. . Wat gebeurt er dan met de erfenis, gaat er iemand ( maar wie? ) nagaan of ik erfgenaam ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2020 13:09

U bent misschien zijn erfgenaam, want hij kan:
- kinderen hebben waar u niet van weet
- getrouwd zijn buiten uw weten
- wettelijk samenwonen buiten uw weten
- of een testament gemaakt hebben waarin hij zijn vermogen aan anderen geeft.

Anderzijds kan het zijn dat hij alleen maar schulden had,
of dat het ongeveer op nul uitdraaide,
of dat hij wel degelijk iets nalaat.

Er zullen normaal gezien maar drie personen/diensten zijn die iets zullen ondernemen:
- eventuele schuldeisers
- de fiscus voor de successierechten
- eventueel een huisbaas.

Wat de fiscus betreft: u zal misschien een brief krijgen om een aangifte in te dienen. Maar er moet al meer dan 8.000 euro in zijn erfenis zitten om het belastbaar te maken voor u. Zolang dat bedrag niet bereikt wordt, zal de fiscus niets doen: om tien euro successierechten te innen starten zij niet.
U riskeert een boete als het toch belastbaar zou zijn, maar dat is een percentage van de successierechten. 20 % van 0 is dus nog altijd nul.

Schuldeisers zullen ook geen moeite doen voor een kleine schuld.

U kunt nog steeds de erfenis verwerpen (maar uw afstammelingen moeten dat dan ook doen).

Persoonlijk zou ik een gratis attest van erfopvolging vragen bij Rechtszekerheid (kan online via FOD Financiën). U zegt daar enkel in dat u enige erfgenaam bent; dat is niet gelogen want dat is wellicht al zo sinds zijn overlijden. U zal dan vernemen of er een testament bestaat of niet. En of er schulden bestaan.
Dat attest aanvragen houdt geen aanvaarding in.

Als u weet waar hij woonde, zou ik de eventuele huisbaas contacteren. Zolang u niets meeneemt uit het huis, doet u geen aanvaarding. De huisbaas en u kunnen elkaar misschien niet helpen, maar alle info is welkom.

En ongeveer 6 maand na het overlijden zou ik eens bellen naar de Vlaamse 1700-lijn, Successies. Vraag gewoon "wat u moet doen" en er komt misschien een nuttig gesprek op gang. Daarmee geeft u wel toe dat u van het overlijden afweet vanaf een bepaalde datum.

Zelf uitvissen of er banktegoeden zijn? Zie Febelfin; kost 152 euro om te weten bij welke banken hij zat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 aug 2020 18:02

Broer (75) kinderloos en alleenstaande is overleden. Hebben al 25 jaar geen contact.

Liefst zou ik niets doen ,
Geen optie

Als zus ben je normaal de erfgenaam, wegens geen kinderen, niemand anders dat je weet ...
Tenzij je broer iets anders geregeld heeft, dat kan ook.
Maar om dat te weten te komen, zal je via notaris moeten
Of je komt het op minder leuke manier te weten ... via schuldeisers
maar kan ik beboet worden omdat ik geen aangifte doe ?
Ja

Als u erft en te laat aangifte doet (normaal 4 maanden) volgt er belastingsverhoging

Wat gebeurt er dan met de erfenis, gaat er iemand ( maar wie? ) nagaan of ik erfgenaam ben?
Notaris

Schuldeisers
Kan jaren duren voor ze komen, indien familie van 4de knoopsgat, maar ook dan kunnen ze nog komen.
Broer :arrow: zus gaan ze veel sneller "vinden"

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 aug 2020 19:52

Normaal moet TS een brief krijgen van de Vlaamse tollenaars waarin ze wordt verzocht om binnen de wettelijke termijn aangifte te doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 aug 2020 12:03

Brief van Vlabel zal waarschijnlijk naar adres van de overledene gestuurd worden. Zijn we nog niet verder. Meest aangewezene : attest van erfopvolging vragen.
Zie op belastingportaal Vlaanderen.be
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 aug 2020 14:22

"Brief van Vlabel zal waarschijnlijk naar adres van de overledene gestuurd worden."
Waar woont een overledene?
Niet logisch want de overledene is geen successierechten verschuldigd.
Vlabel en zijn trawanten zouden dat moeten weten,
aangezien ze voor boeteheffingen wel de juiste adressen kennen.......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 aug 2020 19:49

Lees : laatst gekend adres van de overledene.
Vraag maar eens in een rusthuis hoeveel brieven er daar zo toekomen.
Ik denk dat ze niet verder zoeken dan partner en/of kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2020 21:01

Vlabel stuurt voor elk overlijden een standaardbriefje naar "de nalatenschap van ... " op het laatste adres van die erflater.

Als er echter erfbelasting verschuldigd zou zijn, zal er na een maand of 6 een persoonlijke brief verstuurd worden naar elke gevonden erfgenaam apart. Daar zit al een berekening van de erfbelasting in + een boete. Men krijgt dan 1 maand om de inhoud te weerleggen. Doet men niets, dan volgt na twee maand het aanslagbiljet.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 09 aug 2020 00:37

Slecht bestuur.
Ongehoord dat ze voor de boete wél de juiste adressen kennen!!!
Moet tegen gereclameerd worden bij de ombudsman.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 09 aug 2020 17:15

Doe maar, Thomas.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2020 17:26

Wanton, kan u uw antwoord toelichten?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 09 aug 2020 21:48

"Als er echter erfbelasting verschuldigd zou zijn, zal er na een maand of 6 een persoonlijke brief verstuurd worden naar elke gevonden erfgenaam apart. "

Waarom kunnen ze daar dan niet de gewone procedure van maken vraag ik me dan af.
De erfgenamen kunnen dan ofwel ineens betalen als ze akkoord gaan, ofwel zelf voor een wijziging zorgen.
Zo doet een efficiënte overheid dat.
Maar ja, waarom het gemakkelijk maken als het ook moeilijk kan en zo de burger te verschalken met boetes.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”