erfenis enig kind - vader hertrouwd

Jan_1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

erfenis enig kind - vader hertrouwd

#1 , 06 aug 2020 14:47

Ik heb al 15 jaar geen contact met mijn vader. Hij is onlangs overleden, ik kwam toevallig aan zijn overlijdensbericht. Ik ben zijn enige zoon. Hij is kennelijk hertrouwd, maar heeft geen kinderen. De nieuwe echtgenote heeft wel een zoon uit een vorige relatie.
Hoe verloopt de afhandeling van de erfenis? Ik heb ook geen contact met de overgebleven familie. Neemt de notaris zelf contact op met mij?
Ik hoef niet meteen te erven van iemand aan wie ik zelf geen goede herinneringen heb. Ik vrees ook dat hij redelijk wat schulden heeft en het huis in de huwelijksgemeenschap zit.
Daarom dacht ik de erfenis onder voorwaarden te aanvaarden. Ik ben de enige rechtstreekse bloedverwant, dus vrees ik dat er anders misschien nog skeletten uit de kast komen. Een andere optie is de erfenis volledig verwerpen, maar dan moet ik dat waarschijnlijk ook bij een notaris laten weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 06 aug 2020 15:16

Is er een huwelijkscontract met langslevende erft alles ? Dan erft u vermoedelijk niets.
Laat uw notaris eens navraag doen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 aug 2020 16:10

Is er een huwelijkscontract met langstlevende erft alles ? Dan erft u vermoedelijk niets.
Dat kan niet, bij huwelijk met kinderen uit vorige relatie.
Idd, navraag bij een notaris is aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jan_1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2020 17:04

Dag

Dank je wel voor de vlugge reactie. Neemt de notaris zelf contact op of moet ik zelf een notaris raadplegen hiervoor? De dood is nogal onverwacht en hoewel ik wel één en ander weet van her erfrecht zelf, vind ik het een heel ingewikkelde situatie. Ik weet wel dat ik zeker kan erven aangezien ik zijn enig kind ben.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 aug 2020 17:56

Het is niet zeker dat een notaris werd aangesteld....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jan_1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2020 19:18

Dat dacht ik ook, maar om bijvoorbeeld het deblokkeren van de rekeningen moet er toch contact opgenomen worden met mij? Moet ik dan sowieso zelf naar de notaris stappen?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 06 aug 2020 22:10

Was weer wat te rap met antwoorden ... uiteraard blijft u erfgenaam gezien kind van vorig huwelijk.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 07 aug 2020 10:05

Daarom dacht ik de erfenis onder voorwaarden te aanvaarden.
Kan dat, en heeft het zin als er onroerende goederen in de erfenis zitten?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jan_1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2020 10:57

Hoe bedoelt u? Zou u de erfenis aanvaarden omdat de woning eventuele kosten zou dekken? Wat met het vruchtgebruik dan?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 07 aug 2020 14:04

Daarom dacht ik de erfenis onder voorwaarden te aanvaarden.
Kan dat, en heeft het zin als er onroerende goederen in de erfenis zitten?
Dat kan altijd.
De schulden kunnen een veelvoud zijn van de waarde van de woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”