Voorschot op erfenis

RS123*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voorschot op erfenis

#1 , 04 aug 2020 00:13

Beste, thuis zijn we met 8 kinderen. Mijn ouders hebben in 2019, nadat de wet veranderd is, een appartement geschonken aan 1 van onze jongste zussen . Ze hebben dit achter onze rug gedaan zonder ons medeweten. Wij kunnen Niet aan de akte en weten dus niet voor welke schenking ze gekozen hebben.
Hoe kunnen wij te weten komen welke schenking ons ouders aan mijn zus gedaan hebben ?
Het appartement wordt ook verhuurd en mijn zus ontvangt ook de huurkosten. Kunnen wij op de dag van verdeling nalatenschap vragen om zowel de waarde van appartement én de huurkosten in verekening te brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2020 00:26

Moeilijk te beantwoorden zonder alle info te kennen.
Beginnen met eerst na te gaan of al of niet geschonken werd buiten erfdeel.
Daarna of het vrij beschikbaar gedeelte al of niet is overschreden (wat men eerst met zekerheid weet op ogenblik van overlijden van de ouders)....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RS123*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2020 10:42

Voor ons is het ook heel moeilijk om te weten te komen of de schenking 'buiten erfdeel' is gebeurd. Toen we van het verhaal wisten zijn we onze ouders hierover gaan aanspreken. Zij hebben dit niet geapprecieerd en vooral ons moeder was keiboos omdat ze niet wou dat de rest van broers en zussen dit moesten weten. Nu is het conflict zodanig geëscaleerd dat we eigenlijk geen contacten niet meer hebben met onze ouders.
Kunnen wij niet op 1 of ander manier toch aan informatie geraken ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 aug 2020 11:56

Hebben ze letterlijk, dus rechtstreeks, een appartement geschonken of het geld om er één te kopen?
In het eerste geval is het bewijs (later) gemakkelijk(er) te leveren.
Alleszins kunt u nu niets doen. U moet wachten tot eerste ouder overlijdt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RS123*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2020 12:40

Ze hebben 1 appartement geschonken.
Moeder wou eigenlijk hun eigendom zelf verdelen onder de 2 jongste dochters.
Moeder is 70 j en mijn vader is 86j. Moeder wou snel schenken voordat mijn vader overlijdt. Hij zit met een aantal gezondheid heidproblemen .
Dit is echt verschrikkelijk. Al zeg ik het zelf van mijn eigen moeder😒

Lelie60
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2020 13:41

Volgens mij kan u op het registratiekantoor deze akte gaan raadplegen. U hebt dan wel de geboortedata nodig van verkopers of koper. Naargelang je de akte alleen wenst te lezen of een copie krijgen dient er een kleine vergoeding te worden betaald.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2020 14:33

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 05 aug 2020 00:29

Ik herhaal: zolang de ouders leven kunt u niets ondernemen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”