erfenis

ozzie 2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 03 aug 2020 21:08

mijn vader is in 2015 overleden mijn moeder heeft wel een eigen huis waar ze het vrucht gebruik van heeft, ik zou graag mijn erfdeel het kindsdeel van mijn vader van het spaargeld op vragen ik ben alleen , mijn moeder weiger dat te geven , wat kan ik doen voor toch aan dat kindsdeel te geraken waar kan ik daar voor terecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 04 aug 2020 08:46

Beste

Toch graag wat verduidelijking. ‘Mijn moeder heeft een eigen huis waar zij het vruchtgebruik van heeft’. Dat klopt niet. Indien het 100 % haar eigendom is is dat ‘volle eigendom’ en is er geen sprake van vruchtgebruik. Als die woning bij huwelijk van je moeder en vader was is zij vandaag 50 % volle eigenaar en 50 % vruchtgebruiker. Standaard is zij ook vruchtgebruiker van de roerende goederen (dus ook spaargelden).
Je kan als erfgenaam niet afdwingen dat zij het vruchtgebruik afstaat en dat jij je erfdeel nu al ter beschikking krijgt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 aug 2020 11:48

TS kan wel eisen om de waarde te verkrijgen van de naakte eigendom van de roerende waarden die hij heeft geërfd (en dus blijkbaar nog in bezit zijn van zijn moeder).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2020 14:38

Basejumper, de moeder kan eerder gehuwd zijn geweest en weduwe vorige echtgenoot die een onroerend goed in V.E. had. Enige verduidelijking door TS is wel aan de orde.

Vergeet één zaak niet, om te kunnen erven moet de erflater overleden zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ozzie 2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2020 18:14

, het huis is samen gekocht door mijn moeder en vader dus heeft mijn moeder 50%vrucht gebruik , ze zijn getrouwd met het gewoon huwelijk stelsel , en normaal heb ik het recht op het kindsdeel op het spaargeld dus het deel van mijn vader , dat is toch wettelijk dat je het deel van je vader mag vragen , maar hoe moet ik dat doen als mijn moeder weiger te geven

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 aug 2020 18:53

Als ik één en ander goed begrijp, ben jij enig kind van je ouders. Die hadden samen een huis gekocht. Zonder huwelijkscontract ben jij nu blote eigenaar van de helft van dat huis. Uw moeder heeft de andere helft plus het vruchtgebruik van de rest. Daar kun jij niets aan veranderen.
Maar jij kan wel bekomen dat jij van de roerende goederen als vb. spaarrekeningen uw vaders deel op uw naam krijgt, wel als blote eigendom. Daar heb je recht op.
Ik stel voor dat je een notaris onder de arm neemt om dat gedaan te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 05 aug 2020 00:25

Zie mijn antwoord in #3.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”