Erfrecht / vruchtgebruik stiefkind

Kjillali@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfrecht / vruchtgebruik stiefkind

#1 , 03 aug 2020 00:34

Mijn situatie is als volgt; wij zijn een samengesteld gezin. Mijn echtgenote (A) heeft een kind (B) dat meerderjarig is ondertussen uit haar vorig huwelijk. Ik heb 2 minderjarige kinderen (C) uit een vorig huwelijk. Samen hebben we nog 1 kind nog baby. (D). Ik heb een een huis gekocht voordat ik met mijn huidige vrouw getrouwd was. Mijn vraag is nu als volgt. In de veronderstelling dat ik sterf;
Welk recht hebben mijn echtgenote (A) en mijn stiefkind (B) op mijn huis?
En in de veronderstelling dat ik en mijn echtgenote komen te overlijden, welk recht heeft mijn stiefkind (B) op mijn huis?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 aug 2020 00:44

Aangezien het huis voor 100 percent uw persoonlijke eigendom is zullen uw drie kinderen elk 1/3 van het huis erven.
Indien u voor uw echtgenote overlijdt erft uw echtgenote het vruchtgebruik en uw drie kinderen de naakte eigendom. Na overlijden van uw echtgenote worden ze volle eigenaar van de woning.
Het stiefkind erft in geen enkel scenario van u, tenzij u in dat via een testament zou regelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kjillali@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2020 23:29

Maar wat betekent dat concreet? Kan mijn stiefdochter het huis uitgezet worden? En door wie? Mijn andere kinderen zijn dan nog minderjarig...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 aug 2020 07:10

Kan mijn stiefdochter het huis uitgezet worden?
Ja.

Zolang uw nieuwe echtgenote het vruchtgebruik heeft is dat geen punt.
Mochten jullie beiden komen te overlijden, kan het een punt worden ...


U zou haar bij uw overlijden via testament een deel (bvb 1/4 , wegens 3 eigen kinderen + 1 stiefkind) van het huis kunnen nalaten, maar dan nog kunnen de mede-eigenaars de onverdeeldheid (1 goed als eigendom van meerdere personen) doen opheffen ... en de mede-eigenaar die het goed gebruikt, wordt ook verondersteld de anderen daarvoor te vergoeden (huur / bezettingsvergoeding dus).

En door wie?
Door de eigenaars, uw (eigen) kinderen.
Mijn andere kinderen zijn dan nog minderjarig...
Voogd van uw (eigen) kinderen indien nog minderjarig

Dat kan bvb hun moeder zijn waarvan u gescheiden bent ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”