erfenis verwerpen en begrafeniskosten

plopje9999
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis verwerpen en begrafeniskosten

#1 , 20 jul 2020 10:14

Geachte

Ik zou graag de erfenis van mijn moeder verwerpen, aangezien zij schulden heeft en ik hiervoor niet wil opdraaien.
Maar ik zou wel de begrafeniskosten op mij willen nemen. Dus ik zou graag de begrafenis regelen en hiervoor dan ook de kosten betalen.

Nu lees op het internet dat dit inderdaad mogelijk is. Klopt dit ten eerste? En ten tweede, stel dat mijn moeder komt te overlijden. Wat is de procedure dan?
Moet ik eerst contact nemen met de rechtbank en melden dat ik de nalatenschap verwerp? En dan pas de begrafenisondernemer contacteren?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jul 2020 11:03

Een nalatenschap kan je pas verwerpen als die persoon is overleden. Dat kan je best doen via een notaris. Een verwerping houdt in dat je toch de begrafeniskosten moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 20 jul 2020 14:53

En sommige ziekenhuiskosten. ook kleinkinderen broers zussen en andere kleinkinderen laten verwerpen kan in een akte bij notaris.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 jul 2020 14:55

Ook de neven en nichten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2020 17:58

Uw vermelding van de rechtbank, dat is verleden tijd.
Vroeger moest men verwerpen op de griffie van een bepaalde rechtbank.
Nu is er maar één manier: bij een notaris van uw keuze.
Als er meer schulden zijn dan wat anders, moet u de notaris niets betalen voor de akte van verwerping.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”