erven

Poentje
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

erven

#1 , 19 jul 2020 13:48

Hallo,
Ik heb een huwelijkscontract afgesloten bij de notaris op 26/11/1991 wie langst leeft heeft alles. Mijn man heeft een dochter uit een eerste huwelijk.
Artikel 1 De aanstaande echtgenoten verklaren het wettelijk stelsel aan te nemen, bijgevolg blijven eigen aan iedere echtgenoot, de goederen waarvan hij eigenaar was op het ogenblik van het huwelijk en van deze die hem gedurende het huwelijk door erfenis, schenking, legaat of op gelijk welke andere wijze zouden toevallen ten kosteloze titel, alsook alle goederen door hem verkregen als wederbelegging. het gemeenschappelijk vermogen is samengesteld uit de inkomsten van de echtgenoten, hun besparingen en de aanwinsten door hen samen of alleen verworven, evenals uit alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij eigen zijn.
Artikel 2 De aanstaande echtgenoten komen overeen dat in de toepassing van artikel 11461 van het wetboek, bij ontbinding van het gemeenschappelijk vermogen door overlijden van een der echtgenoten, dit vermogen aan de langstlevende echtgenoot zal toebehoren voor de de geheelheid in volle eigendom zowel bij bestaan als bij afwezigheid van kinderen.
Nu zegt de notaris dat de dochter toch recht heeft op 25% van het geld dat op de rekening staat bij het overlijden van mijn man. En nog 5 jaar op de afbetaling van het appartement dat ik gekocht heb in 1977 op mijn naam. Nu is mijn vraag klopt dit. Kan iemand mij daar uitleg over geven.
Bedankt,
Poentje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 jul 2020 14:05

Dat klopt!
Een kind kan slechts voor maximum 50 percent onterfd worden.
50 percent van de helft van de gemeenschappelijke bezittingen is 25 percent, cijfer vermeld door de notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 19 jul 2020 18:23

Waarom toch dat notarissen zo'n contract opmaken. Dit kan idd niet. Als een partner kinderen heeft uit een vorige relatie, heeft een contract 'langst leeft, al heeft' geen zin. Die kinderen kunnen niet onterfd worden. Zij hebben recht op minstens de helft van de nalatenschap vaan hun ouder. Zij erven in principe niet van hun stiefouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poentje
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2020 20:48

Bedankt voor de reactie, ik vraag me af waarom ik eigenlijk dit contract heb laten maken. Ik heb dit gedaan omdat ik toen ziek was en toen tegen mijn man gezegd dat we zouden moeten trouwen. Als mij iets zou overkomen omdat ik toen ernstig ziek was, zijn zou hij niets bezitten want het appartement heb ik gekocht in 1977. Ik heb het gedaan omdat ik niet wou dat hij op straat zou komen staan. Gelukkig ben ik genezen maar dan kom je dit weer tegen. Je moet dan ook nog eens betalen aan de notaris om dit contract op te maken. Ik ben blij dat ik zo een lieve man heb gekend, als hij dit moest weten. Dan nog dat de dochter hem niet eens bezocht maar voor te erven zijn ze dadelijk wakker. Triestige wereld noem ik dat. Poentje

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”