Erfenis

Bjorn123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 15 jul 2020 04:57

Kan je op 1 of ander manier een document van erfenis die je geweigerd hebt terug opvragen? Ik zou graag willen te weten komen wat er in die erfenis zat toen mijn grootvader stierf? Op een dag kwam de broer van mijn overleden vader bij ons langs om mij en mijn zuster te overtuigen om de erfenis niet te nemen om dat dit niets zou zijn en hij zou zorgen voor de bomma (dien mens nooit niet gezien en boenk staat die met koffiekoeken aan de deur ) maar wij hebben et gevoel dat die persoon ons gewoon misbruikt heeft omdat wij op de moment van de feiten zelf in rouw waren van de dood van onze moeder er zijn al wat jaren voorbij gevlogen maar dit kwam aan bod tijdens een gesprek en heeft me dit gesprek me doen nadenken. Was mss niet onze beste keuzen wij zaten allebij in verdriet ik was nog een jong volwassenen ik moest alles voor me zelf nog regelen na de door van mijn moeder anders belande ik op straat mijn zuster 66% gehandicapt en hebben toen beslist om dit te weigeren zonder ons deftig te laten bij staan wij zijn zo ingepraat dat wij toen beslist hebben dat we deze miserie en al die papieren niet wouwen we snapte er niets van! Ik ben eigelijk wel benieuwd wat we toen mss zijn misgelopen of dat dit een verstandige keuze was? ons geweigerde deel zijn we toch kwijt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 jul 2020 12:18

Normaal kan u , als wettig erfgenaam, inzage krijgen in de aangifte. Navraag doen bij het Kantoor van Registratie (Rechtszekerheid tegenwoordig)van het arrondissement waar uw grootvader woonde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2020 13:03

Als u nooit een aangifte van nalatenschap heeft ingediend, kunt u ook nooit een kopie krijgen van die aangifte.

Als u een erfenis officieel geweigerd heeft (vroeger op de griffie van een bepaalde rechtbank; nu bij een notaris) kunt u geen kopie krijgen van de aangiftes die ingediend zijn door andere personen. U bent immers geen erfgenaam meer door uw verwerping. Als u beroep zou doen op de openbaarheid van bestuur, dan moet u uw belang inroepen. Dat belang zal dan worden afgewogen tegen het belang van de erfgenamen (die recht hebben op hun privacy).


-------------------------

Sinds 2015 moeten aangiftes van nalatenschap ingediend worden bij de Vlaamse Belastingdienst, niet meer bij Rechtszekerheid. Aan die dienst moet dan ook (schriftelijk) een kopie gevraagd worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 16 jul 2020 19:53

Leeft de bomma nog?
Daar dan ook al eens contact mee nemen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”