Kosten begrafenis voor wie?

Baileysker
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten begrafenis voor wie?

#1 , 12 jul 2020 15:04

Mijn man zijn vader is enkel biologisch de vader maar niet wettelijk. Hij draagt dus de naam van iemand anders.

In geval er iets gebeurd heeft hij dus geen recht op de erfenis. Op zich maakt ons dat niet zo veel uit.

Maar hoe zit dat met de kosten die zullen komen ivm begrafenis en alles regelen.

Uiteraard gaan wij, hij is ook zijn enig kind van de biologische vader dit allemaal op ons nemen, want wij hebben er een goede band mee. En gaan ook alles regelen bij de begrafenisondernemer.

De erfenis gaat naar naar zijn broers en zussen veronderstel ik. (geen huis, enkel wat centen)

Maar kan ik de kosten (die hoog kunnen oplopen) terugvorderen van de erfenis?

Wat moeten we hier voor doen, zijn facturen bijhouden voldoende?

Of mogen wij die rechtstreeks betalen van zijn rekening?

Ik weet dat de rekening na overlijden geblokkeerd wordt, maar dacht dat kosten toch konden betaald worden? Of ben ik hier verkeerd?

Mogen wij nu nog iets gaan afhalen van de rekening aangezien hij momenteel heel ernstig in het ziekenhuis ligt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jul 2020 16:13

Normaal zijn de erfgenamen verplicht de begrafeniskosten te dragen. Maar daar dan afspraken over, nu iedereen nog leeft.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jul 2020 18:39

Idd, als er nog wat tegoeden zijn, gebruik die dan in eerste instantie voor de begrafenis. Dat zijn zgn. bevoorrechte kosten en hebben voorrang op een verdeling van de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”