Erfenis met testament

Chase
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis met testament

#1 , 09 jul 2020 13:12

Mijn moeder is onlangs overleden.Zij had een testament opgemaakt. Ik zou de hele inboedel krijgen. Nu is mijn vraag, vallen juwelen ook onder inboedel?
Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2020 12:54

Nee, ik denk het niet.

Het Burgerlijk wetboek somt op wat er onder "inboedel" (en onder "huisraad") wordt verstaan.
In de inboedel zit niet "edelgesteenten" en ook niet "lijflinnen"; volgens mij dus ook niet juwelen.


Art. 533. Onder het woord inboedel, in een wetsbepaling of een beschikking van de mens, alleen en zonder enige toevoeging of aanwijzing gebruikt, zijn niet begrepen gereed geld, edelgesteenten, inschulden, boeken, gedenkpenningen, werktuigen voor wetenschappen, kunsten en ambachten, lijflinnen, paarden, rijtuigen, wapens, granen, wijnen, hooi en andere waren; het bevat ook niet wat het voorwerp van een handel uitmaakt.

Art. 534. Onder het woord huisraad zijn alleen begrepen de meubelen, die dienen tot gebruik en versiering van de vertrekken zoals behangsels, bedden, stoelen, spiegels, pendules, tafels, porselein en andere voorwerpen van dien aard.
Eveneens zijn daaronder begrepen de schilderijen en de beelden die van de inboedel van een vertrek deel uitmaken, doch niet de verzamelingen van schilderijen die in bijzondere galerijen of vertrekken mochten zijn geplaatst.
Hetzelfde geldt voor porselein : alleen het porselein dat van de versiering van een vertrek deel uitmaakt, is onder de benaming huisraad begrepen.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 jul 2020 13:40

Kortom: je erft vooral waardeloze brol, waarvoor je de verwijderingskosten zal moeten betalen!
Ik zou bedanken voor die erfenis (=verwerpen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 jul 2020 18:12

Juwelen zijn idd geen inboedel : het zijn persoonlijke voorwerpen.
Moet u niet deelnemen aan de verdeling van de totale erfenis. Of was die enkel 'inboedel'. Als er roerende goederen (geld,..) zijn, moet u uw deel krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”