erfrecht schenking

Rhodesian1
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

erfrecht schenking

#1 , 09 jul 2020 13:10

Beste forum
mijn ouders ( bijna 90 jaar) wensen mij en mijn zus hun beleggingsportefeuille te schenken .
Zelf behouden ze het vruchtgebruik.
Blijven mijn ouders dan de portefeuille beheren? (kunnen ze verkopen of laten uitbetalen of...)
""Moet"" dan de portefeuille op op naam van zus en mij.?
Wat gebeurd er met aandelen die volgend jaar komen te vervallen vervallen?

Beleggingen staan op 2 banken ..ik krijg verschillende uitleg van deze ,vandaar hier mijn vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5458

#2 , 09 jul 2020 18:26

Een schenking van effecten met behoud van vruchtgebruik moet via een notaris lopen. Gezien de leeftijd betaal je hoedanook best de bevrijdende 3% registratie.

Als alternatief kan het deel v d effecten dat uw ouders hiedanook niet meer nodig hebben getransfereerd worden naar effectenrekeningen op uw naam en op naam van uw zus. Banken rekenen hiervoor normaliter geen of minimale kosten aan. Wel in volle eigendom schenken. Als je r geen registratie op betaalt en er zijn overlijdens binnen de 3 jaar worden deze schenkingen nog aan de successie toegevoegd. Wel schenkingspapieren opstellen (bv de procedure v d aangetekende brieven).

Hoedanook, mochten uw ouders na de schenkingen financieel in de problemen komen (bv WZC niet volledig kunnen betalen) dan zal je al zeker wegens die schenkingen moeten bijdragen.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jul 2020 19:09

Inderdaad schenkingsdocument laten opmaken bij een notaris, en de schenkingsrechten betalen.
De effecten komen op naam te staan van de begunstigden-kinderen, maar intresten en dividenden worden aan de ouders ( in casu de langstlevende) uitbetaald.
Effecten die komen te vervallen worden, worden uitbetaald aan de kinderen die eigenaar zijn. Hiervoor kan, qua intresten, een speciale clausule worden opgenomen. Herbeleggen of zelf intrest betalen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”