verdeling erfenis via testament

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

verdeling erfenis via testament

#1 , 06 jul 2020 22:53

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator



Hi,

mijn moeder is begin maart overleden en via de notaris heb ik vernomen dat er een testament is en ik als enig kind de helft zou erven terwijl twee goede vrienden van mijn moeder (weduwe) elk 50.000 Euro krijgen en als er nog wat overschiet zou dat naar het kinderkankerfonds gaan. Ik heb geen enkel probleem met die verdeling maar vernam vandaag van de notaris dat de erfenis iets meer dan 100.000 Euro zou bedragen. Daar moeten nog een aantal kosten afgetrokken worden zoals de begrafenis, belastingen, laatste maand rusthuis om de grootste te noemen.
Ik vraag me dan ook af welke invloed dit op de verdeling gaat hebben. Klopt het dat ik dan +/- 50.000 krijg en de twee andere erfgenamen elk +/- 25.000 of zie ik dat verkeert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 jul 2020 11:48

Als enig kind heb je inderdaad recht op de helft van de erfenis.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2020 12:03

De juiste bewoordingen van het testament zijn van groot belang.
De twee vrienden zijn namelijk bijzonder legatarissen.
Krijgen ze:
a) een bijzonder legaat van een abstracte geldsom ("50.000 euro") of
b) een bijzonder legaat van een bepaalde rekening ("50.000 van mijn KBC-rekening") ?

Het verschil aan wat u krijgt zal u verbazen...

Reclame

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2020 20:23

Alvast bedankt voor de info maar kan u misschien meer uitleg geven over het verschil tussen die twee wat betreft de bijzondere legaten? Ik heb tot nu toe het testament nog niet te zien gekregen maar wel een schrijven van de notaris ontvangen waarin die het over een "voorstel" heeft?! Wat ik op zich behoorlijk vreemd vindt gezien we maar met drie erfgenamen zijn waarvan ik het enige familielid ben, en ik volgens de wet dus recht heb op de helft.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 08 jul 2020 20:42

Indien er netto 100 000 EUR overblijft (actief minus passief) hebt u wettelijk minimaal recht op 50 000 EUR.
Daar betaalt u erfenisrechten op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2020 20:52

Ok. Bedankt voor de info. Maar dan zal ik me maar schrap zetten voor de reactie van één van die vrienden gezien ik die persoonlijk ken en door hem indertijd van miserie alle contact met mijn moeder verbroken heb.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 jul 2020 21:49

U heeft de wet aan uw kant.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2020 13:14

Als het gaat om specifieke goederen die ze zouden krijgen (50.000 euro van mijn bankrekeningen; of van die bankrekening) moet er gekeken worden of die bankrekening nog wel bestaat; en of er nog wel zoveel geld op staat.

Als het gaat om een abstracte geldsom van 50.000 euro, dan moet u die afgeven met geld uit de nalatenschap en zo nodig met eigen geld als er niet genoeg in de nalatenschap zit.

Maar zoals gezegd: u heeft recht op de halve nalatenschap.
Helaas gaat dat niet automatisch: er staat niet dat u de halve nalatenschap al heeft.

1) de vrienden moeten aan u de afgifte vragen van hun 50.000. Als u dat niet vrijwillig geeft (ook niet een deel), moeten ze naar de rechtbank.

2) u zelf kunt beroep doen op de wet die u de helft waarborgt, maar als er geen onderling akkoord gesloten wordt met de vrienden moet u zelf naar de rechtbank om de inkorting te vragen.

U heeft elkaar dus in de tang (omdat het testament opgesteld is zoals het is).

Om alle rechtbankkosten te vermijden, is er misschien een overeenkomst mogelijk. Dat is het voorstel dat de notaris wil bespreken...

In elk geval moeten de vrienden NIET meebetalen in kosten en schulden van de nalatenschap.

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 aug 2020 21:16

Samengevoegd JurecaBE - moderator

Ik heb hierover al eerder een vraag gesteld (viewtopic.php?f=50&t=112392&sid=98fd0ff ... 1c#p631981) maar omdat deze topic afgesloten is kom ik er hier nu opnieuw op terug. We zijn ondertussen weer bijna twee maanden verder en er zit ondertussen nog steeds geen schot in de zaak.

Nadat ik begin deze week bij de notaris van mijn oren gemaakt heb over het gebrek aan info kreeg ik dan eergisteren eindelijk volgende info per email toegezonden: "De akte van bekendheid werd getekend en bezorgd aan de banken. In bijlage laat ik u een kopij. Het origineel wordt u bezorgd bij de aangifte.
De aangifte van nalatenschap is klaar, we wachten enkel nog op de registratie van het testament."

Begin Juli kreeg ik door de notaris een aantal openstaande rekeningen toegezonden met het verzoek deze bij de bank van mijn overleden moeder binnen te brengen. De bank wou die echter niet aanvaarden zonder dat ik ze ondertekende. Wat ik geweigerd heb omdat ik nog steeds niet wist of er voldoende geld op de geblokkeerde rekening staat en ik zelf ook niet het geld heb om ze te betalen. Ik heb die rekeningen toen aan de notaris terug bezorgt omdat deze ze volgens diezelfde bank enkel naar hen hoefde op te sturen. Ik heb hen al verschillende keren gevraagd om een overzicht van de tegoeden maar vang steeds bot.

Ik heb ook al verschillende keren geprobeerd om bij de bank een afspraak te maken en hen gevraagd me een overzicht van de tegoeden te bezorgen maar krijg ook hier steeds een ontwijkend antwoord. Momenteel kan die afspraak enkel telefonisch of via een videogesprek verlopen.
Bij mijn laatste poging om een telefonische afspraak (via video lukt niet) te maken kreeg ik dan eindelijk Mvr. X van de bank per email te pakken die me leek te willen helpen en me vroeg om het dossiernr van de nalatenschap (wat ik niet heb), en de officiële naam en geboortedatum van de overledene , samen met het bewijs van mijn relatie tot de overledene. Waarop ik Mevr X de email van de notaris met de akte van bekendheid in bijlage, bezorgt heb gezien hier alle info met uitzondering van het dossiernr in staat.
Tot mijn ergernis krijg ik echter antwoord van Mevr Y die me al twee keer weigerde verder te helpen, zonder dat Mevr. X in CC van de email staat. En opnieuw krijg ik geen antwoord op mijn vragen (heeft u die rekeningen van de notaris ontvangen en in orde gebracht en gelieve me een overzicht van de tegoeden te bezorgen), noch een datum en uur voor een telefonische afspraak. In de plaats krijg ik volgend antwoord waar ik niks aan heb: "Onze dienst nalatenschappen, die het dossier volledig behandelen, heeft het laatste contact met de notaris gehad op 26/8/2020. Zij wachten nu op verdere instructies van de notaris om te kunnen overgaan tot vereffening van het dossier ."

Nu lees ik de laatste reactie op mijn eerdere topic en die jaagt me de daver op het lijf want ik maak hier uit op dat dit me wel eens veel geld kan kosten. Geld dat ik absoluut niet heb. Het enige wat ik als alleenstaande heb is een totaal versleten half kapotte wasmachine en een wagen met een flinke olielek die ik geen van beide kan kan laten repareren omdat het geld er niet is zolang de lening voor diezelfde wagen (twee jaar geleden als tweedehandsje gekocht) niet afbetaald is.

Omdat het blijkbaar heel erg van belang is hoe iets geformuleerd staat, hierbij een stuk uit die akte van bekendheid waarvan het notariaat me in mei (?!?) al vertelde dat die verzonden zou zijn...

"...1) Een bedrag van vijftig duizend euro (e50. 000, 00) geef en vermaak ik aan mevrouw xxx, geboren te xxx op xxx, wonende te xxx omwille van de goede zorgen ten aanzien van mij. 2) Een bedrag van vijftig duizend euro (e50. 000, 00) geef en vermaak ik aan de heer xxx, geboren te xxx op xxx, van Nederlandse nationaliteit, wonende te xxx omwille van de goede zorgen ten aanzien van mij. 3) Indien er hierna nog een batig saldo van het grootst beschikbaar deel overblijft, geef en vermaak ik dit aan het Kinderkankerfonds van het Universitair Ziekenhuis te Leuven. Indien een van de genoemde legatarissen sub 1) en/of sub 2) niet tot mijn nalatenschap komt wegens vooroverlijden, gelijktijdig overlijden of om een nog andere reden, zal het hem of haar vermaakte aandeel toevallen aan de genoemde legataris sub 3). "
ERFGENAMEN — DEVOLUTIE Bijgevolg heeft de overledene voor enige erfgenamen nagelaten ingevolge voormeld testament en ingevolge de wet: - De helft in volle eigendom aan haar enige dochter, te weten: xxx"
&
"...FISCALE EN SOCIALE KENNISGEVINGEN. Geen kennisgeving van schulden. Ondergetekende notaris bevestigt dat, ingevolge de verstuurde berichten op 21 april 2020, binnen de wettelijke termijn geen kennisgevingen van fiscale en sociale schulden werd gedaan, noch in hoofde van de overledene, noch in hoofde van de hierboven vermelde personen.,,"

Ik ben absoluut niet thuis in die juridische euhh... praat en loop hier momenteel tegen de muren op. Als ik moet ga lenen om die twee begunstigden te kunnen betalen zit ik namelijk DIK in de miserie :(

Mijn excuses voor de lange tekst.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 30 aug 2020 09:37

Zou jij niet beter bezwaar indienen tegen dat testament. Jij zou minstens de helft moeten krijgen van de nalatenschap van uw moeder. Dat is blijkbaar niet helemaal zeker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 aug 2020 11:31

Dit is een zeer belangrijke zin in het testament (in combinatie met de nummering 1 2 3):

3) Indien er hierna nog een batig saldo van het grootst beschikbaar deel overblijft,

Blijkbaar werd het testament opgesteld toen er nog genoeg was om "de helft" aan u te geven + 100.000 aan twee anderen. En een overschot aan 3)

------------

Ik begrijp de bank.
Als u een notaris aanstelt voor de nalatenschap, dan zou ik ook alleen maar willen communiceren met die notaris. En niet met alle erfgenamen en legatarissen die om het even wanneer vragen zouden stellen en info geven. Dat laatste lijkt me niet werkbaar.

Uw info moet dan ook van uw notaris komen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 30 aug 2020 12:55

TS betaalt een notaris.
Die moet dan ook alles centraliseren, zo behoudt hij het overzicht en hij wordt er tenslotte ook voor betaald.

Als ik TS was zou ik intussen het hoofd koel houden en niet panikeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 aug 2020 17:47

Bedankt voor jullie antwoord.
Dat van de bank; ik ben al bijna mijn hele leven bij dezelfde bank klant. Waardoor ik verwachte dat ze me iets dat eenvoudig genoeg lijkt als even meedelen wat het batig saldo is, (al dan niet via een telefonische afspraak) geen probleem zou zijn.
Wat de notaris betreft, dat is ook degene die het testament opgesteld heeft en deze heeft me na het overlijden gecontacteerd.en gevraagd of zij de zaak verder mogen afhandelen. Er van uitgaand dat een notaris zich aan de wetten moet houden, heb er niet voor gekozen om een andere notaris aan te stellen. Maar er wordt niet op mijn e-mails om meer informatie geantwoord en als ik het notariaat opbel krijg ik elke keer wat anders te horen, of een heel vaag antwoord van de persoon die het dossier in behandeling heeft. Geen concrete cijfers.
Wat het bedrag ten tijde van het opstellen van het testament betreft, ik heb geen flauw idee wanneer dit testament opgesteld werd en heb het ook nog niet ter inzage gekregen. Het enige wat ik weet is dat ze in een woon-zorgcentrum overleden is maar niet hoelang ze daar verbleven heeft. De kans zit er dus in dat er niet voldoende meer over blijft.
Ik heb het notariaat opnieuw en uitdrukkelijk per email om het batig saldo gevraagd. Benieuwd of ze het me deze keer na mijn boze telefoontje wél gaan geven.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 30 aug 2020 18:56

Misschien toch andere notaris????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 sep 2020 23:11

Vandaag eindelijk het door de bank aan de notaris bezorgde overzicht van het batig saldo gevraagd. Doch pas na nog maar eens een email die ik vandaag verzonden heb. En waarin ik gedreigd heb naar een andere notaris te stappen.
Zoals ik al vermoede is het saldo niet toereikend. Vreemd genoeg heeft mijn moeder nadat ik het contact verbroken heb, ook een tweede zichtrekening geopend waar zelfs geen 20 Euro meer op staat en staat op de andere zichtrekening en de spaarrekening een bijna identiek bedrag van iets meer dan 6000 €. Waar na betaling van de laatste rekeningen nu heel waarschijnlijk nog nauwelijks iets van over blijft.
Het enige dat overblijft is een effectenrekening met 91.000 € waarde.
In het antwoord van het notariaat wordt op het einde vermeld dat men telefonisch contact met me op zal nemen inzake mogelijke verdere stappen, na het dossier met de notaris besproken te hebben.
Enfin, mijn vermoeden is dat men de rekeningen al lang geplunderd heeft. En ik vertrouw die notaris hoe langer hoe minder en van een telefonisch gesprek heb je helaas geen bewijs voor later indien nodig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”