Geblokkeerde erfenis tante

joke1925
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geblokkeerde erfenis tante

#1 , 06 jul 2020 12:01

Overleden 2017, alles van gronden is verkocht in 2019 via een openbare verkoop en bij de nieuwe eigenaars (nu 9 maanden geleden), 5 staken moeten erven (totaal personen 17),
2 staken komen niet overeen omdat er geen juwelen gevonden zijn en 2 schilderijtjes meegenomen door een van de kinderen van de zus van de overledene.
alle schulden zijn betaald door de notaris, dus dat geld staat gewoon op rekening van het notariaat te wachten.

Door het niet overeenkomen van deze 2 staken is alles geblokkeerd, mijn vraag :

Ik heb samen met mijn broer ( wij zijn dus met 2 = 1 staak) rond de 90000€ betaald aan successierechten van ons spaargeld, ik zou graag mijn persoonlijke successierechten als voorschot terugkrijgen, omdat ik ze wil investeren in het bedrijf van mijn zoon, kan ik dit eisen? Zo niet, wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 jul 2020 12:03

Loopt er een gerechtelijke procedure?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2020 12:42

De wetgeving is zo gemaakt dat de fiscus heel snel recht heeft op de successierechten.
Wat er in het "echte" leven gebeurt, daar moet de fiscus dus (in bijna alle gevallen) geen rekening mee houden of op wachten. Dat er nog niets verdeeld is, of uitgekeerd; of dat er rechtszaken lopende zijn; dat er nog dingen verkocht moeten worden: allemaal van geen belang en als er toch iets anders uit de bus komt, dan pas moet de fiscus de zaak herbekijken.
Een burgerlijke erfenis regelen kan dus jaren duren, maar het fiscale dossier zal een paar maand na de aangifte al gesloten zijn.

Reclame

joke1925
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2020 13:28

Neen, er loopt geen gerechtelijke procedure, Die is er wel geweest bij de Familierechtbank over een testament, naar één persoon toe, maar is ondertussen reeds lang uitgesproken in het nadeel van de partij die de procedure had opgestart.
Daar gaat het dus niet meer over, alle onroerende en roerende goederen zijn verkocht en de notaris had een nota opgemaakt met alle kosten en inkomsten van de verkopen. Dus dat is allemaal in orde.
Probleem is echter dat één staak blijft vitten over juwelen, waren die er, ik weet het niet zal zeker niet veel geweest zijn, de overledene was zeer eenvoudig en had zeker geen dure juwelen, en die schilderijtjes, je 't zal ook geen Rembrand of Breughel geweest zijn, of ze waarde hadden, weet het niet en het voor mij niet belangrijk. Ik zou gewoon willen weten of ik iets kan ondernemen, dat me niet te veel op kosten jaagt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 jul 2020 18:47

De vraag of er een gerechtelijke procedure loopt, was om te vragen of er een procedure loopt om de dwarsliggers te dwingen tot verdeling ;-)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”