Niet geregistreerde schenking binnen 3 jaar

Davgys
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet geregistreerde schenking binnen 3 jaar

#1 , 05 jul 2020 13:51

Mijn ouders hebben in 2018 hun huis verkocht en wonen sedertdien kosteloos in mijn appartement.
In ruil hebben ze mij een schenking gedaan, die overeenkomt met een huur voor 10 jaar.
Mijn vader is in 2020 overleden en ik dien de niet geregistreerde schenking aan te geven in de nalatenschap. Mag ik de fictieve huur ten belope van 2 jaar in mindering brengen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 jul 2020 13:59

Dat is ook een schenking maar in omgekeerde richting.
Schenkingen kunnen fiscaal niet geconsolideerd worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Davgys
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2020 13:34

Op de overschrijving van de schenking staat wel duidelijk in omschrijving : huurgeld appartement voor onbepaalde duur

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 jul 2020 14:25

Dan is twee jaar huur.
De rest een schenking aan u.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 08 jul 2020 17:45

Best idd correct 8/10de aangeven want de kans is groot dat de fiscus gaat vragen om uit te leggen wat er met het geld van de verkoop van dat huis gebeurd is omdat het nog geen 3 jaar geleden verkocht werd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 jul 2020 19:25

Ook stom : bij de overschrijving van de schenking iets in de mededeling zetten.
U zal idd moeten uitleggen wat er met de verkoopprijs van de woning is gedaan. U kan idd 2 jaar huur in rekening brengen.
De helft komt dan bij het bedrag waarop u erfbelasting betaalt. De andere helft komt van uw moeder, en die leeft nog.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”