TAK 23 binnen of buiten erfdeel?

IrisIris123
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Re: TAK 23 binnen of buiten erfdeel?

#16 , 02 jul 2020 21:34

En ook in dit artikel spreekt men enkel over inkorting die aangevraagd kan worden.
En niets over het feit dat de TAK23 binnen erfdeel zou moeten vallen.

https://www.mijntipsenadvies.be/2009-08 ... R_EU111012

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 02 jul 2020 22:50

U begrijpt het verkeerd.

Ik lees: "Het Hof viseert wél de veel verkochte spaarverzekeringen en verzekerinsgfondsen waarbij er geen ‘fundamentele, bijkomende’ overlijdensdekking is. Kortom, het Hof viseert de financiële producten in een louter ‘verzekeringskleedje’."

Dat is wat ik hier al heel de tijd neerschrijf.
Helaas vertelden makelaars lange tijd dat men met een TAK23 een erfgenaam zonder probleem kon bevoordelen.....diverse vonnissen bewijzen echter het tegendeel.

Indien men te maken had met onmondige mede-erfgenamen die hier niet tegen protesteerden dan passeerde het natuurlijk wel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

IrisIris123
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 jul 2020 08:48

Uit het artikel van "Mijn tips en advies" begrijp ik dat inkorting dient te gebeuren.
Maar nergens staat dat een Tak23 binnen erfdeel valt.
Dus kan men dan concluderen dat de Tak23 (indien niet alle kinderen als begunstigden zijn aangeduid, zoals in het voorbeeld van dit artikel) BUITEN erfdeel valt en dat inkorting moet toegepast worden ?
Buiten of binnen erfdeel is niet vernoemd.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 03 jul 2020 12:59

Inkorting kan niet gebeuren als het (legaal) buiten erfdeel zou vallen.
Ik denk dat ik nu toch genoeg uitleg heb gegeven en sluit af.
Ingeval u nog twijfelt raad ik u aan een fiscaal advocaat te raadplegen die u verder kan inlichten na onderzoek van uw case aan de hand van de documenten die u hem toont.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”