Vader belooft schenking, wordt onbekwaam

JackOfSpades
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vader belooft schenking, wordt onbekwaam

#1 , 21 jun 2020 15:31

Hallo!

TL;DR: vader en ik verkopen zijn woning (ik ben naakte eigenaar van de helft door overlijden moeder), hij belooft mij meer uit te betalen dan ik wettelijk recht op heb, vader wordt onbekwaam voordat de definitieve akte getekend wordt, heb ik nog recht op wat hij beloofde?

--

Mijn vader en ik verkopen de gezinswoning waar ik (meerderjarige zoon die een app huurt) mede-eigenaar van ben (naakte eigendom door overlijden moeder). Voor mijn helft krijg ik dus de helft verminderd met de waarde van zijn vruchtgebruik, ca. 25% van de totale waarde van het huis. Hij beloofde echter meermaals om mij een groter bedrag te geven zodat ik zelf een startkapitaal heb om iets te kopen. Dit bedrag is ca. 35% van de totale waarde van het huis en werd meermaals concreet benoemd in gesprekken tussen ons, en dit werd ook benoemd in aanwezigheid van de notaris.

Die belofte werd echter nooit op papier gezet.

De verkoop is bijna rond, enkel de definitieve akte dient nog getekend te worden. Mijn vader werd echter gehospitaliseerd en hij lijkt mentaal niet goed te herstellen (waanbeelden, beseft niet meer dat hij het huis aan het verkopen was, spreekt veel over complottheorieën, denkt dat zijn kinderen 5 jaar jonger zijn dan het geval is) — hij wordt wellicht onbekwaam verklaard. Ik wordt mogelijks aangesteld als bewindvoerder en er zijn nog schulden om af te betalen. Die schulden zijn misschien 5-10% van de waarde van het huis dus de schuldeisers krijgen sowieso hun geld, maar doordat mijn vader werkonbekwaam werd op een ongelegen moment kon hij zijn schulden niet meer afbetalen.

Kan ik nog aanspraak maken op zijn mondelinge belofte? Ik heb geluidsopnames van telefoongesprekken waarin dit vernoemd werd. Ik neem alle telefoongesprekken op in geval ik achteraf iets moet bewijzen, niet omdat er een haar in de boter zit tussen mij en mijn vader. Hij is nog steeds akkoord met zijn belofte, maar als hij onbekwaam verklaard wordt maakt wat hij zegt uiteraard niet uit.

Ik heb nog een broer (meerderjarig) en een zus (minderjarig), hun moeder is de ex-vrouw van mijn vader en niet mijn moeder. Zij zijn uiteraard ook erfgenaam mocht dit relevant zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jun 2020 17:21

Als je die zwart op wit kan bewijzen.

JackOfSpades
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2020 17:29

Als je die zwart op wit kan bewijzen.
Ja, ik heb audio-opnames van telefoongesprekken waarin het bedrag genoemd wordt. Ik heb die app geïnstalleerd voor disputen met belabberde klantendiensten, nooit gedacht dat het in deze situatie relevant zou worden.

Maar ik begrijp dus dat een mondelinge belofte voor een schenking even bindend is als elke andere overeenkomst die mondeling afgesloten wordt. Bedankt!

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 21 jun 2020 17:43

Mogelijke problemen:
- Wie gaat er in zijn naam tekenen voor de schenkingsakte?
- Wat als een ander familielid gaat argumenteren dat vader al niet meer goed bij zijn verstand was toen het gesprek plaatsvond?

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 jun 2020 17:58

Helaas zal dat niet meer gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”