Erven van broer

solar17
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Erven van broer

#1 , 18 jun 2020 18:39

lees ook eens viewtopic.php?f=50&t=88624&p=531516#p531448 - is hij nu gehuwd of niet met halfzuster en zo bij echtgenote ??? - JurecaBE- moderator



Beste,
mijn broer is niet gehuwd en heeft geen kinderen. Hij heeft nog 1 zus en 1 broer die nog in leven zijn. Hij heeft echter een overleden zus, die op haar beurt 2 kinderen heeft. Kunnen die 2 kinderen aanspraak maken op een part van het kapitaal dat mijn broer heeft? Er is geen testament opgemaakt en hij heeft geen onroerend goed. Graag info a.u.b., waarvoor dank.
Solar 17

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 jun 2020 18:47

"Kunnen die 2 kinderen aanspraak maken op een part van het kapitaal dat mijn broer heeft?"

Ja die erven bij plaatsvervulling. Dus datgene wat hun overleden ouder zou geërfd hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2020 21:16

Het maakt geen deel uit van uw vraag, maar weet alvast dat de neven/nichten belast zullen worden in het hoogste tarief van de erfbelasting en niet - zoals de broers en zusters in leven - in het tarief broers/zusters.

Reclame

solar17
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2020 08:21

Het zou dan beter zijn dat broer een notariële schenking overweegt. Dat hoeft hij geen rekening te houden met neven en nichten. Of ben ik mis?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 jun 2020 11:56

Iedereen die geen afstammeling heeft, kan via testament zijn erfgenamen kiezen. Enkel (klein)kinderen "moeten" erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”