Erfgenaam uitsluiten

FOD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfgenaam uitsluiten

#1 , 18 jun 2020 16:50

Dag iedereen,

Ik ben van plan om samen met mijn vader (ouders zijn gescheiden) een huis te kopen.
Het is niet mogelijk dit volledig op mijn naam te doen.
Maar, ik heb een vervreemde broer. Hiermee hebben we al ruim 18 jaar geen contact. Is er een manier om ervoor te zorgen dat mijn broer geen aanspraak maakt op een deel van het huis (en dus uitgekocht zal moeten worden) op het moment dat mijn vader komt te overlijden?

Ik weet al dat mijn vader over 50% van zijn erfenis vrij kan beschikken en dat het bijgevolg mogelijk is om bij wijze van een testament 75% aan mij toe te laten komen (50% waar hij vrij over beschikt en de helft van de overige 50% gezien ik 1 van de 2 kinderen ben).
Als ik het goed begrijp, zou het er dan op neerkomen dat bij het overlijden het sowieso mogelijk is dat mijn broer maar voor 12.5% van de waarde uitgekocht dient te worden (25% van de helft van de totale waarde die mijn vader toekomt).

De vraag is dus: kan dit naar 0% (of alleszins minder dan 12.5%) gebracht worden?

Moest deze vraag al gesteld zijn, mijn excuses. Ik vond het niet terug.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2020 21:31

U gaat er van uit dat u na het overlijden van uw vader een vrijwillige overeenkomst zal kunnen sluiten met uw broer om hem uit te kopen. Hij kan u daarbij bij wijze van spreken afpersen: voor welke prijs gaat u hem uitkopen? Hij kan bij elk bod van u er zoveel bijvoegen als hij wil.
Als u beiden niet tot een akkoord komt, zal het huis openbaar verkocht moeten worden.

------------

Uw vader zou wel al in een testament kunnen opnemen dat het huis enkel aan u toekomt. Als uw broer inkorting zou moeten vragen, gebeurt dat in waarde en niet in natura. Het zal u dan misschien geld kosten (afhankelijk van hoeveel geld uw vader bij zijn overlijden zal bezitten), maar u zit dan wel veilig wat het huis betreft.

------------

Als uw vader meekoopt voor een deel in volle eigendom, dan moet u hem vergoeden als u daar woont zonder hem. Anders kan het niet betalen van "huur" aanzien worden als een schenking aan u, wat u zal bekopen bij de erfenis.

------------

Nog eens heel goed op kauwen dus.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 jun 2020 09:34

Waarom schenkt u vader niet het geld (3% schenkingskosten), zodat jij 100 % van het huis kan aankopen, en als compensatie geef jij uw vader het levenslange woonrecht in die helft van het huis.

Reclame

FOD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2020 07:20

U gaat er van uit dat u na het overlijden van uw vader een vrijwillige overeenkomst zal kunnen sluiten met uw broer om hem uit te kopen. Hij kan u daarbij bij wijze van spreken afpersen: voor welke prijs gaat u hem uitkopen? Hij kan bij elk bod van u er zoveel bijvoegen als hij wil.
Als u beiden niet tot een akkoord komt, zal het huis openbaar verkocht moeten worden.

------------

Uw vader zou wel al in een testament kunnen opnemen dat het huis enkel aan u toekomt. Als uw broer inkorting zou moeten vragen, gebeurt dat in waarde en niet in natura. Het zal u dan misschien geld kosten (afhankelijk van hoeveel geld uw vader bij zijn overlijden zal bezitten), maar u zit dan wel veilig wat het huis betreft.

------------

Als uw vader meekoopt voor een deel in volle eigendom, dan moet u hem vergoeden als u daar woont zonder hem. Anders kan het niet betalen van "huur" aanzien worden als een schenking aan u, wat u zal bekopen bij de erfenis.

------------

Nog eens heel goed op kauwen dus.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik vrees echter dat er op dit moment niet veel anders op zit. De bedoeling is weldegelijk dat mijn vader mee verhuist. Mijn vader is invalide en ik onderhoud hem inmiddels al ettelijke jaren. Zijn inkomen is dus beperkt net zoals zijn spaargeld. De woning die we zullen kopen is heeft de mogelijkheid om alles voor hem op het gelijkvloers te hebben zodat zijn levenskwaliteit er op vooruit gaat. Het feit dat ik hem onderhoud zorgt er echter voor dat mijn eigen spaargeld beperkt is. Daarom heb ik, om voldoende te kunnen lenen, zijn (beperkte) inkomen ook nodig.

Wat zouden precies de gevolgen zijn als hij in zijn testament opneemt dat het huis enkel aan mij toekomt (ervan uitgaande dat hij op dat moment verder niet veel zal nalaten)?

FOD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2020 07:25

Waarom schenkt u vader niet het geld (3% schenkingskosten), zodat jij 100 % van het huis kan aankopen, en als compensatie geef jij uw vader het levenslange woonrecht in die helft van het huis.
Bedankt voor uw reactie.

Mijn vader is invalide en wordt (onder andere financieel) door mij onderhouden. Dit is ook de reden waarom ik niet voldoende heb kunnen sparen om de lening alleen aan te gaan. Wat er dus voor zorgt dat we zijn (beperkte) inkomen nodig hebben om voldoende te kunnen lenen,en dus de lening samen moeten aangaan.

Hij beschikt niet over de middelen om te schenken.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 22 jun 2020 11:36

Jullie hebben samen een inkomen van x€ (uw inkomen en zijn uitkering). Met dit inkomen blijk je in staat te zijn om de lening af te betalen. Als je een lening kan krijgen met uw inkomen zonder de financiële steun aan uw vader in mindering te brengen dan koop je het huis 100% op uw naam. Uw steun aan uw vader is dan dat hij gratis mag inwonen. Zonder huur moet uw vader zijn uitkering toch volstaan om te leven en zelfs wat bij te dragen aan de woningkosten. Voorzie zelf een testament dat je vader vruchtgebruik heeft op de woning zolang hij leeft om de casus dat je zelf overlijdt te coveren.

Als je 50-50 koopt kan uw broer idd de inkorting eisen van de helft van uw vader s deel (mits uw vader per testament zijn vrije helft aan u toewees.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”