verdeling erfenis tss kind en echtgenote

Bloem
Topic Starter
Berichten: 2

verdeling erfenis tss kind en echtgenote

#1 , 11 apr 2006 12:10

Beste

Mijn vader is vorige week overleden. Graag had ik wat duidelijkheid in de verdeling van de erfenis.
Mijn vader was voor de 2e keer gehuwd. Mijn stiefmoeder is 40 jaar. Ik ben zijn enige dochter en ben 27 jaar, er zijn verder geen kinderen. Er is een huis. En ze zijn gehuwd met gemeenschap van goederen.
Ik heb al gelezen over vruchtgebruik en blote eigendom.
Ik zou willen weten hoe de verdeling wettelijk gebeurt wanneer het huis verkocht wordt? En wie welk deel krijgt?

Bedankt voor de moeite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 12 apr 2006 19:40

Art.745bis.?1.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat,verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de hele nalatenschap...Art.745quater.?1.Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet...?4.Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende,en van het daarin aanwezige huisraad,kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.(B.W.).

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 apr 2006 19:42

vraag over het huis : wanneer is uw vader eigenaar geworden , tijdens zijn eerste of tweede huwelijk? en zijn eerste vrouw : is die overleden of was er een echtscheiding?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”