Vruchtgebruik afstaan

mdy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik afstaan

#1 , 14 jun 2020 18:15

Mijn schoonmoeder, 89 jaar en weduwe, vertoeft sedert een jaar in het bejaardentehuis en heeft Alzheimer.
Ze heeft vruchtgebruik van het ouderlijke huis op naam van de 2 dochters.
De ziekte van mijn schoonmoeder is nu in dergelijke mate verergerd dat ze bijna van dag op dag leeft en herinneringen schaars worden.
Een terugkeer naar het huis is medisch uitgesloten , en het vruchtgebruikt is "technisch" vervallen, al geruime tijd.
Het huis staat te verkommeren , en zou best verkocht worden.
Wat is gezien de ziekte van mijn schoonmoeder de juiste procedure die gevolgd moet worden.

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 14 jun 2020 18:20

Bewindvoering aanvragen - liefst een van de kinderen met akkoord van de andere - en vervolgens als daad van goed beheer het pand verkopen. Alle kinderen moeten natuurlijk akkoord zijn omdat ze moeten tekenen. In de tussentijd het pand blijven onderhouden natuurlijk.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2020 13:11

Als iemand - gezond van geest - een brief stuurt naar de blote eigenaars zeggende dat het gezien de lichamelijke toestand niet meer mogelijk is om op een redelijke, normale manier in te staan voor de verplichtingen die het vruchtgebruik veroorzaken (fysieke arbeid; verplaatsingsmoeilijkheden; geen rijbewijs (meer); niet op de hoogte van de wijzigende technieken bij het onderhoud van een onroerend goed; te lastig om de wetgeving als bewoner of verhuurder te volgen; enz.), en dus definitief wenst te verzaken aan zijn rechten als vruchtgebruiker in het voordeel van de blote eigenaars, en dat laat registreren, dan stopt dat vruchtgebruik. De fiscus zal dat niet als een schenking aanzien als het maar goed genoeg in de aangegeven zin wordt gemotiveerd.
Het zou niet onwettig zijn indien de blote eigenaars/erfgenamen zo een document zouden opstellen ten behoeve van de vruchtgebruiker; er zou wel een onwettigheid ontstaan indien iemand dit zou tekenen niet meer wetende wat men doet.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 jun 2020 18:05

Elke wijziging in de eigendomsverhouding van een onroerend goed moet via een notariële akte.
Contacteer uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”