Notariële volmacht Spanje

Marinavankoersel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Notariële volmacht Spanje

#1 , 12 jun 2020 14:10

Hallo,
Een paar maanden geleden is mijn zus die al 30 jaar in Spanje woont overleden
Zij was nooit getrouwd en had geen kinderen
Zij had een eigen woning In spanje
Haar vader is na het overlijden van zijn vrouw bij haar gaan inwonen
Zij had geen testament opgemaakt en dus zoals de Spaanse wet erft vader nu het eigendom en de bedragen die op haar rekening staan
De overleden zus had wel een levensverzekering die mij en en andere 5 zussen wonende in belgie
Drie zussen hebben nu een notariële volmacht aan een bemiddelaar gegeven die wij dus niet kennen
Maar dringen er nu op aan dat wij (overige zussen dit ook zouden gaan tekenen bij de notaris in Spanje
Maar deze is volledig in het Spaans en we begrijpen daar niet veel van
Zou iemand ons raad kunnen geven wat er zeker in zou moeten staan dat we dit veilig zouden kunnen doen zeker omdat we de bemiddelaar niet kennen
Bv zou in,de volmacht bevoordeeld kunnen staan dat hij enkel volmacht heeft voor de zaken die nodig zijn voor de uitbetaling van,de levensverzekering te behandelen
Graag raad bv restricties die vermeld moeten worden enz
Mvg marina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jun 2020 01:56

Beste Marina,

Uiteraard kan je een volmacht geven voor specifieke handelingen. "Ik geef hierbij notariële volmacht aan ... voor de volgende handelingen uit te voeren in het kader van de vereffening van de erfenis van ..." gevolgd door hetgeen wat u precies wil laten uitvoeren door deze persoon.

Ik kan u in dit geval echter ten zeerste aanraden om deze communicatie te laten verlopen via een Belgische advocaat (idealiter met een zekere kennis van Spaans erfrecht) om zeker te zijn.

Ik wens je allezins veel succes.

Marinavankoersel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2020 09:41

Bedankt voor de reactie
Zou het mogelijk zijn de erfenis uit Spanje te verwerpen Vanuit België
Bv bij een Belgische notaris
Mvg marina

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2020 12:59

De uitkering van een levensverzekering (LV) is niet altijd een deel van de erfenis.

Stel dat uw zuster een LV afsloot als volgt:
"ik A, geef een bepaald bedrag (de premie-s) aan verzekeraar firma X met de opdracht dat als ik overlijd, dat geld moet toekomen aan mijn zusters".
En ze maakt geen testament; ze woont in Spanje en haar vader leeft nog.
Vader erft alles wat in het vermogen zit van A. Tenzij hij de nalatenschap zou verwerpen.
De zusters zijn geen erfgenaam. Zij moeten, om de uitkering van de LV te krijgen, zich wenden tot de firma X (en niet tot een notaris die de erfenis regelt). Stel dat zij de erfenis zouden verwerpen (zolang vader aanvaardt, krijgen ze daar niets van), dan blijven zij nog altijd begunstigde van de uitkering van de LV. Een zuster kan wel aan firma X verklaren dat ze de uitkering niet moet hebben.

De zaak verandert volledig (toch volgens Belgisch recht) als ze een LV afsloot:
"ik A, geef een bepaald bedrag (de premie-s) aan verzekeraar firma X met de opdracht dat als ik overlijd, dat geld moet toekomen aan mijn nalatenschap".
Dan moet men dus erfgenaam zijn om de uitkering van de LV te krijgen. De LV en de echte erfenis worden dus samen behandeld en verdeeld. Men kan niet het ene verwerpen en het andere aannemen of omgekeerd.
En als men een testament gemaakt heeft, dan wordt "wie de nalatenschap is" (mee) bepaald door dat testament. Sinds 2012 wordt "uitkering aan mijn wettige erfgenamen" verplicht ook gelezen als "aan mijn nalatenschap". Dus ook het eventueel testament volgen.
-------------------

Besluit: u moet weten hoe u in de polis staat (met welke bewoording). Dan pas weet u of het zin heeft de erfenis te verwerpen. En dan nog eens zien of Spanje en België dezelfde weg volgen.

------------------

Het kan zijn dat u wel erfenisrechten moet betalen op de uitkering van een LV. Dat is raar, want het geld zit niet meer in de erfenis ! In België heeft men daarom een "we doen alsof het geld wel nog in de erfenis zou zitten"-artikel gemaakt.

Marinavankoersel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2020 14:36

Bedankt gabi
Dit is een heel wijze uitleg
Want waar we totaal niet aan gedacht hadden was als wij de nalatenschap niet zouden aanvaarden dachten we dat we enkel het bedrag van de levensverzekering zouden verliezen
Maar er zou ons natuurlijk een veel groter verlies wachten moest de vader de erfenis verwerpen
Dus als we het goed begrijpen als de levensverzekering los staat van de erfenis zouden wij dus geen erfgenamen zijn
Denkt u dat in het geval wij dus geen erfgenamen zijn wij een advocaat en notaris enz moeten regelen
En indien wij zouden erfgenamen zijn of worden door dat vader de erfenis niet zou aanvaarden moet ons daar iemand van verwittigen
Alvast bedankt
Mvg,marina

Marinavankoersel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2020 17:02

Bedankt Gaby
Dit is een heel wijze uitleg
Want waar we totaal niet aan gedacht hadden was als wij de nalatenschap niet zouden aanvaarden dachten we dat we enkel het bedrag van de levensverzekering zouden verliezen
Maar er zou ons natuurlijk een veel groter verlies wachten moest de vader de erfenis verwerpen
Dus als we het goed begrijpen als de levensverzekering los staat van de erfenis zouden wij dus geen erfgenamen zijn
Denkt u dat in het geval wij toch erfgenamen Zouden zijn doordat Overleden zus dat zou vermeld hebben bij de levensverzekering Wij zouden moeten verwittigd worden door bv Spaanse notaris of levensverzekering ( bank) we krijgen geen info van de Spaanse bemiddelaar waarbij de andere drie zussen de notariële volmacht aan gegeven hebben
Overleden zus had Spaanse nationaliteit,
Vader 87 jaar woont al meer dan 20 jaar in Spanje en heeft Spaanse nationaliteit
Wij de zussen en broer wonen in België en hebben allemaal de Belgische nationaliteit
Alvast bedankt
Mvg,marina

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2020 19:02

Iemand (notaris of een verzekeraar) kan u maar verwittigen als ze weten dat u bestaat, dat u leeft en waar u woont.

Wat ik schreef, is vanuit Belgische ervaring.

In België zou ik ook weten wat te doen: uitzoeken bij de verzekeraarsfederatie bij welke firma die verzekering zit en me daar zelf aanmelden. In het slechtste geval laten ze u weten dat u er niet aan te pas komt.

in Spanje zou ik wellicht iemand moeten aanstellen die weet wat hij/zij doet (en die niet gratis zal werken).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”