Niet op de hoogte gebracht door notaris van overlijden stiefvader

Patrick1969
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet op de hoogte gebracht door notaris van overlijden stiefvader

#1 , 21 mei 2020 10:26

Hallo,
Vorig jaar oktober is mijn stiefvader overleden.
Sinds mijn 2de huwelijk met mijn huidige vrouw had ik geen contact meer met mijn stiefvader, mijn moeder mocht ik ook niet meer zien van hem.
Mijn vader had na het verkopen van zijn bedrijf, een stichting opgericht waarin hij zijn vermogen (huizen, roerende goederen) heeft in ondergebracht.
Na zijn overlijden is mijn zoon hiervan beheerder geworden.
Volgende tekst staat in de statuten van de stichting:
"De stichting heeft tot doel het waarborgen, het beschermen, het in stand houden en vrijwaren van de eenheid, van het familiaal karakter en van de stabiliteit van het patrimonium van de stichter en van diens familie, alsook vàn de materiële en immateriële toekomst, de welstand, het levenskader, de goede verstandhouding en hechte banden van de naaste familie van de stichter na diens overlijden, behoudens mijn zoon de heer x geboren te x op x, nationaal nummer x, wonende te x, zelfs niet via onrechtstreekse weg. Eén en ander weloverwogen dat in de huidige stand van de samenleving na een overlijden te pas en te onpas moeilijke, pijnlijke en langdurige discussies en disputen ontstaan omtrent een vermogen waardoor de eerlang bestaande familiale eenheid en solidariteit wordt tenietgedaan zonder dat de overledene alsdan nog kan ingrijpen of de zekerheid heeft dat iemand dat in zijn of haar plaats zal kunnen of wlllen doen."
Op deze manier heeft hij mij dus willen onterven. Ik heb wel een zeer goede verhouding met mijn zoon en moeder, maar nu vertelde mijn moeder me dat ze erfenisrechten heeft moeten betalen op een groot aantal aandelen die er nog zijn.
Als ik aan mijn moeder dan vraag waarom ik niet opgeroepen ben door de notaris, moet ze me het antwoord verschuldigd blijven. Weet wel dat de notaris en mijn vader, 2 handen op 1 buik waren.
Mijn vraag is dus " is de notaris zijn boekje te buiten gegaan door mij niet op te roepen voor de erfenis?"
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 mei 2020 16:49

Hij is blijkbaar uw stiefvader ...daar erft men toch niet van???

CityBird
Berichten: 792

#3 , 21 mei 2020 17:19

Min vraag is dus " is de notaris zijn boekje te buiten gegaan door mij niet op te roepen voor de erfenis?"
Alvast bedankt!
Als jij een stiefkind bent, ben je gewoonweg geen erfgenaam. Dat heeft niets met vriendjespolitiek of samenzweringen te maken, enkel met erfrecht.

Reclame

Patrick1969
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2020 07:46

Kleine rechtzetting, hij heeft me geadopteerd toen ik 5 jaar was. Maakt me dat dan geen erfgenaam?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 mei 2020 13:46

Ik vermoed hier dat er een huwelijkscontract is : langst leeft, al heeft, waardoor moeder alles heeft ontvangen.
Dit is geen onterven, maar uitgesteld erven , dwz. pas als de tweede ouder is overleden.
Is idd misschien gedaan om TS te koeioneren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2020 16:34

Beetje warrige uiteenzetting. Gaat het hier nu om uw vader dan wel om uw stiefvader? Misschien best de hele situatie duidelijk aflijnen en uiteenzetten. Enkel zo kunnen zinnige antwoorden gegeven worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 22 mei 2020 17:13

Volgens #4 stiefvader die later geadopteerd heeft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”