begrafenis ouders

frostie
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

begrafenis ouders

#1 , 20 mei 2020 15:08

mijn schoonzoon zijn ouders zijn alle 2 overleden in 2 dagen tijd , wie moet de begrafenis betalen ,zijn ouders hebben niets geen huis en ook geen geld ,mijn schoonzoon heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders maar toch naar hun begraving geweest ,zijn ouders hadden 3 kinderen , 2 getrouwd en dan nog een zuster die nooit getrouwd geweest is en nooit gewerkt heeft en voor haar ouders gezorgd heeft thuis en woonde bij haar ouders in en ze heeft ook geen middels voor de begraving te betalen , nu mijn schoonzoon en mijn dochter hebben ook weinig inkomen omdat ze alle bij aan de invaliteit kast staan ze kunnen beide niet meer werken door gezondheid reden en hebben ook de middels niet voor de begraving te betalen ,zijn andere broer heeft ook geen contact meer met zijn ouders , maar zijn broer en zijn vrouw werken alle bij nog , nu mijn vraag moet mijn schoonzoon en mijn dochter ook een deel van de begraving betalen als ze weinig inkomen hebben graag antwoord en bedankt de groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2020 15:13

De begrafeniskosten moeten betaald worden door de onderhoudsplichtige kinderen. De verwerping van de erfenis doet hier geen afbreuk aan. Als de "erfenis" enkel uit schulden bestaat, kunnen de erfgenamen en hun opvolgers best verzaken aan de erfenis. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

frostie
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2020 15:53

dus mijn schoonzoon en mijn dochter moeten hun deel begrafenis betalen

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mei 2020 16:28

Als ze zelf geen middelen hebben, zal het OCMW dat doen.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 20 mei 2020 16:36

Je hebt toch de kosten zo minimaal mogelijk gehouden?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 mei 2020 16:48

Als uw schoonzoon de erfenis wenst te verwerpen wegens waarschijnlijk toch enkel schulden, dan moet hij (en alle anderen die verwerpen) wel opletten dat ze niets doen dat stilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap inhoudt :!:
Is sneller gebeurt dan je denkt ...

In dat geval: NIETS opzeggen van huur, nutsvoorzieningen, ... niets toe-eigenen van de ouders, niets van hun goederen gebruiken ... want dat betekent dat men de erfenis (en mogelijk de schulden) aanvaardt


Tip: afdrukken en bij de hand houden, telkens lezen voor ze iets doen:
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf


Als wie de erfenis verwerpt minderjarige kinderen heeft, moet er ook voor de kinderen verworpen worden.
Dit is een procedure via de vrederechter.


Verwerpen is via de notaris.


Leesvoer:

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... r-risico-s


Er is nog een optie als er mogelijk wel iets te erven is, maar men geen risico wil lopen:

Aanvaarding van de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving

Gebeurt ook via notaris.
Nadeel:
Daar zijn hogere kosten aan verbonden (als alle nabestaanden die delen is het voor elk weer minder ...)
(Meer werk ook voor de notaris.)

Voordeel: Dan kan men wél de zaken afhandelen, en is er toch iets, kan met dat erven ...
Is er niks, enkel kosten notaris (en begrafenis, maar da's eender hoe)



Men kan verwerpingen / aanvaardingen onder voorrecht boedelbeschrijving gezamenlijk doen met alle erfgenamen tegelijk
Verlaagt de kosten ...

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 20 mei 2020 19:03

In zo'n situatie neemt men best voor de begrafenis contact op met het OCMW, indien men vreest de kosten niet te kunnen betalen. Die onderzoeken de mogelijkheden van de kinderen-erfgenaam. Op basis daarvan kan/moet het OCMW een bijdrage betalen.
Neem alleszins nog contact op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2020 20:51

De cruciale vraag, heeft de begrafenis reeds plaats gevonden, m.a.w. werden de kosten reeds gemaakt?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mei 2020 22:14

Verwerpen van een erfenis is gratis als er niet meer dan 5.000 euro in zit.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”