testament

liesjechilli
Topic Starter
Berichten: 7

testament

#1 , 19 mei 2020 22:34

graag had ik geweten wat ik juist moet vragen om te vermelden. Hierbij de situatie.
Ik en mijn partner hebben een kind.
Mijn partner heeft een huis.
Op dit ogenblik erft onze dochter alles wat zowel mijn partner als ik bezitten. En dat is ok.
Het enige wat ik zou willen - ENKEL als mijn partner zou overlijden - is het levenslange vruchtgebruik van het huis. Daarmee zou het ook de bedoeling zijn om een regeling te treffen met de dochter (als mijn partner dus zou overlijden). Eventueel meebetalen voor een huis voor haar of dit grote huis verkopen zodat er geld is voor elk om te investeren in een kleiner huis voor elk. ( we willen dit ook proberen terwijl we beiden nog in leven zijn vandaar)
Hoe moet dit best beschreven worden?
- testament en wat dan juist opschrijven
- gewoon erfrecht laten gelden en samen een overeenkomst afsluiten
- toch samenlevingscontract
(- trouwen zien we eigenlijk niet zitten, of tis dat het papiertje toch de doorslag zou zijn in de regeling)

Dan is de bijkomende vraag nog erven of schenken? Erfbelastingen zijn veel hoger dus is er in deze vraag ook een mogelijkheid om een schenking te regelen via testament bv?

sorry maar ik vind dit gewoon zeer ingewikkeld en er zijn zo veel achterpoortjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2020 12:46

Wettelijk samenwonen volstaat om (zonder testament dus) het vruchtgebruik te erven van de woning die gebruikt wordt als gezinswoning; idem voor de inboedel.
Uw erfenis voor het huis wordt niet belast. voor de inboedel zal u vrijgesteld worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 mei 2020 14:40

Het enige wat ik zou willen - ENKEL als mijn partner zou overlijden - is het levenslange vruchtgebruik van het huis.
Langstlevende partner heeft vruchtgebruik van minstens de gezinswoning ... indien jullie getrouwd zijn.

Bij wettelijk samenwonen ook, maar dat kan per testament beperkt zijn :!:
https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... erfrecht-2

Voor feitelijke samenwoners is zo niets bepaald .

Dan is de bijkomende vraag nog erven of schenken? Erfbelastingen zijn veel hoger dus is er in deze vraag ook een mogelijkheid om een schenking te regelen via testament bv?
Schenken is bij leven.
En inderdaad fiscaal interessanter.

Je kan ook schenken met behoud van vruchtgebruik: de schenker kan er blijven wonen tot zijn dood - of tot hij verzaakt aan dat vruchtgebruik.
Maar als je partner het huis wegschenkt aan dochter, dan is er geen optie om het later zelf te verkopen en daarvan 2 andere woningen te kopen ... dan is de woning van de dochter.

Dat vruchtgebruik gaat over op de langstlevende partner, maar er zijn dan wel wat variaties in naargelang jullie gehuwd of wettelijk samenwonend zijn. Of worden.
https://www.sbb.be/nl/magazine/schenkin ... et-u-weten


Schenken van onroerend goed is eender hoe via notaris.
Dus overleg met partner wat jullie willen zien gebeuren, en stap daarmee naar notaris.


Maar met vage ideeën waarin u misschien huis schenkt, misschien verkoopt, misschien 2 andere woningen koopt, of misschien ook niet ... daar gaat notaris NU weinig of niets mee kunnen aanvangen.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 mei 2020 19:06

Enkel trouwen geeft absolute zekerheid, om minstens het vruchtgebruik van de woning te hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”