Erfenis

Rvdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 17 mei 2020 15:48

De zuster van mijn vader die al 10 jaar overleden is, is vorige week overleden. Er is geen testament opgesteld door haar. Heeft mijn moeder of ikzelf recht op een deel van de nalatenschap van de overledene?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9797
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 mei 2020 16:37

De zuster van mijn vader die al 10 jaar overleden is, is vorige week overleden. Er is geen testament opgesteld door haar. Heeft mijn moeder of ikzelf recht op een deel van de nalatenschap van de overledene?
Uw moeder niet

U bent mogelijk -via uw vader- erfgenaam
Hangt er van af of er andere erfgenamen voor uw vader komen : (klein)kinderen van de overledenen bvb


https://www.vlaanderen.be/erfenis

Rvdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2020 17:01

De overledene heeft nog een zus die in leven is en die 2 kinderen heeft. Heb ik dan nog enig recht op een deel van de erfenis. Zo ja, moet ik daarvoor iets doen of wordt dit door de waarhebbende notaris aangekondigd?

Reclame

Rvdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2020 17:02

Ook nog vergeten mee te geven dat de overledene geen kinderen had

Sirkii
Berichten: 5432

#5 , 17 mei 2020 18:26

Als de overledene zonder kinderen nog een echtgenote in leven heeft dan gaat alles wat gemeenschappelijk is naar de echtgenote. Als zij overlijdt gaat het naar haar familie: haar broers/zussen of plaatsinnemers etc. De broers/zussen van de eerstoverledene erven dan niets (tenzij er een testament is)

Als de overledene zonder kinderen geen nog in leven zijnde echtgenote heeft dan gaat alles naar zijn broers/zussen of plaatsinnemers.

Dit in de veronderstelling dat er geen testament is. Eigen goederen van de overledene als de echtgenote nog leeft worden wel in blote eigendom door de broers/zussen of hun plaatsinnemers geërfd. Echtgenote behoudt het vruchtgebruik.

Als er geen huwelijkscontract noch testament is kan je als je wil zelf het attest van erfopvolging bij registratie opvragen en de aangifte afwikkelen.

Als er wel een huwelijkscontract of testament is dan heb je een notariële akte van erfopvolging nodig doch kan je nog altijd zelf de aangifte afwikkelen.

Rvdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2020 19:15

Bedankt voor je duidelijke reactie

Inazuma
Berichten: 9797
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 mei 2020 12:59

De overledene heeft nog een zus die in leven is en die 2 kinderen heeft. Heb ik dan nog enig recht op een deel van de erfenis. Zo ja, moet ik daarvoor iets doen of wordt dit door de waarhebbende notaris aangekondigd?
Zonder kinderen , echtgenote of ouders, worden uw vader (dwz u door plaatsvervanging) en de andere zus de erfgenamen.
Elk voor gelijk deel.


Belastingen zijn in dit geval aanzienlijk ... schrik niet van de tarieven
https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... fbelasting

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”