Geschonken geld

masc1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geschonken geld

#1 , 15 mei 2020 23:58

Toen mijn ex en ik ons huis kochten, schonk mijn vader een grote som geld. Hij liet mijn ex een contract tekenen waarin staat dat mijn ex de helft van het geld moet terugbetalen als wij uit elkaar gaan. Toen werd het geld op mijn persoonlijke rekening gestort en daarna stortte ik het door naar de gezamenlijke rekening van mij en mijn ex. Ik en mijn ex hebben van zijn moeder ook een grote som geld gekregen en die werd gestort op onze gezamenlijke rekening. Ik heb hiervoor geen contract getekend met zijn moeder. Wij zijn 2 jaar uit elkaar. Mijn vader heeft het geld terug gevraagd en hij heeft al een aangetekende brief verstuurd.
Moet mijn ex het geld terug betalen? en moet ik ook het geld terug betalen aan zijn moeder?
Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mei 2020 14:57

Geld dat door ouders aan hun kinderen geschonken wordt, komt toe aan dat kind alleen. Die kan evenwel beslissen - wat meestal e bedoeling is - om dat te investeren in de gemeenschap.
In dit geval hebben beide partners geld ontvangen van hun resp. ouders. De oplossing is dat, bij verdeling wegens scheiding, een eventuele meerwaarde dient teruggestort te worden.
Stel : de ene krijgt 50.000 €, de andere 75.000 €. Die 25.000 surplus dienen vergoed te worden. Dat is geen probleem als de woning verkocht wordt. Voor de verdeling krijgt de ene 50.000, de andere 75.000 €. Dan wordt de overschot 50-50 verdeeld.
Dat van de helft terugbetalen is niet correct. Is immers in beide richtingen van toepassing, ook als er geen specifiek document is opgemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”