Geldkwestie tussen 2 kinderen

EmmaVDS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Geldkwestie tussen 2 kinderen

#1 , 15 mei 2020 14:18

Ik ben samenwonend en heb geen kinderen. Sinds ik van school ben, ben ik volledig onafhankelijk van mijn ouders, nooit heb ik hun om leningen, geld gevraagd.
Mijn broer is het tegenovergestelde. 2x gehuwd, 3 kinderen uit 2 huwelijken en 2x gescheiden.
Sinds zijn eerste huwelijk is hij financieel erg afhankelijk van mijn ouders (nu enkel nog van mijn moeder, aangezien mijn vader x-aantal jaren geleden is overleden).
Veel van deze steun aan mijn broer wordt voor mij achtergehouden.
Recent heb ik ontdekt dat mijn broer reeds meerdere malen geld heeft geleend/gekregen (voor auto's, grond, huis)
Ook staan mijn ouders borg voor een grote aankoop en sinds 3 jaar is deze kost voor mijn moeder aangezien mijn broer dit niet meer kan afbetalen. Mijn moeder dient hiervoor te gaan bijwerken omdat ze met haar weduwepensioen niet meer rondkomt (= 70+).
Dagelijks rijdt ze heen en weer om te helpen met de kinderen, ze zegt altijd 'ja' tegen hem. 'Neen' zou betekenen dat hij haar chanteert en ze haar kleinkinderen weer een tijdje niet mag zien.
Als mijn moeder zelf hulp nodig heeft (ziek, boodschappen ed..) dan word ik altijd opgebeld en niet mijn broer want hem wil zij hiermee niet lastig vallen.
Als ik haar hierover aanspreek en zeg dat dit alles niet eerlijk verloopt dan krijg ik als uitleg: tja, uw broer heeft het geld meer nodig dan jij, hij leeft van dag tot dag en doet al zijn centen op. Jij bent altijd de meest spaarzame geweest en hebt het niet nodig.
Dit doet je hart breken.. Ik ben totaal niet uit op mijn ouders/moeder hun geld, maar het is hier puur een principiële kwestie.
Nu hij een 2de maal aan het scheiden is, is de kans groot dat hij bij mijn moeder intrekt met zijn kinderen (vermoedelijk gratis).
Al de centjes die mijn ouders hadden, zijn er doorgejaagd..aan hem.. Het enige wat er nog is, is het huis en een oldtimer (ook deze laatste heeft hij reeds aangeslagen)..
Wat kan ik ondernemen om eventueel met terugwerkende kracht toch nog zaken recht te zetten of me toch op één of andere manier veilig te stellen zodat ik nog iets van erfenis heb (en hij niet met alles gaat lopen).
Ik hoop hierin wat raad te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 15 mei 2020 17:58

Wat uw moeder nog in volle eigendom heeft wordt bij haar dood vererfd elk de helft tenzij er een testament is: uw moeder kan over de helft vrij beschikken.

Bij leven doet uw moeder met haar geld wat ze wil. Ook uw broer gratis laten inwonen mag ze beslissen.

Verzamel zo veel mogelijk harde bewijzen van schenkingen. Als de erfenis openvalt kan je hiervoor inkorting vorderen; nl de helft van je broer terugvorderen. t Is natuurlijk zo dat in dat soort situaties t meeste niet traceerbaar gebeurt (contant geld geven, etc). Als er overschrijvingen gebeurd zijn probeer dan aan rekeninguittreksels te geraken (want als je na overlijden 10 jaar moet teruggaan bij de bank voor rekeninguittreksels dan kost je dat wel wat geld.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 mei 2020 19:44

Spijtig genoeg heeft zo'n vraag tot inkorting nogal eens een averechts effect. Inkorting : compensatie bij verdeling erfenis van vroeger ontvangen gelden. Dikwijls met langdurige gerechtszaken.
Resultaat : verdeling van tegoeden bij het overlijden, zonde rekening te houden met verleden.
Niet ideaal, maar aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

EmmaVDS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2020 20:39

Bedankt voor jullie reacties.
Wat die borgstelling betreft, daar heb ik de nodige documenten van.
Kan ik bepaalde sommen geld die ze aan hem geeft op papier laten zetten tussen haar en mij zodat ik dit kan aantonen later of is zoiets niet geldig?
Kan ik haar ook niet onder begeleiding laten plaatsen wat betreft haar geldzaken?
Kunnen een notaris of advocaat helpen of is dit enkel geldverspilling?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 mei 2020 09:42

Je zou bewindvoering voor uw moeder kunnen aanvragen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 mei 2020 13:31

aangezien mijn vader x-aantal jaren geleden is overleden).

Ook staan mijn ouders borg voor een grote aankoop en sinds 3 jaar is deze kost voor mijn moeder aangezien mijn broer dit niet meer kan afbetalen. Mijn moeder dient hiervoor te gaan bijwerken omdat ze met haar weduwepensioen niet meer rondkomt (= 70+)

Al de centjes die mijn ouders hadden, zijn er doorgejaagd..aan hem..
Hoe waren uw ouders getrouwd :?:
En wat is er gebeurd met de nalatenschap van je vader :?:

EmmaVDS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2020 13:36

Je zou bewindvoering voor uw moeder kunnen aanvragen.
Heb ik ook al aan gedacht, maar moeder is fysiek in orde en mentaal (buiten de buitensporigheid naar mijn broer toe) ook, dus ik vrees er een beetje voor.
Maar ik vermoed het best eens een afspraak te maken met een notaris!?

EmmaVDS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2020 13:38

aangezien mijn vader x-aantal jaren geleden is overleden).

Ook staan mijn ouders borg voor een grote aankoop en sinds 3 jaar is deze kost voor mijn moeder aangezien mijn broer dit niet meer kan afbetalen. Mijn moeder dient hiervoor te gaan bijwerken omdat ze met haar weduwepensioen niet meer rondkomt (= 70+)

Al de centjes die mijn ouders hadden, zijn er doorgejaagd..aan hem..
Hoe waren uw ouders getrouwd :?:
En wat is er gebeurd met de nalatenschap van je vader :?:
Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen.
Het nalatenschap is bij mij moeder gebleven, alles is op haar naam gezet.
Echter is toen de borgstelling van mijn ouders voor mijn broer aan het licht gekomen, die gene mijn moeder nu op haar eentje reeds verscheidene jaren aan het afbetalen is.
Bijkomend werden de zicht- en spaarrekeningen niet vrijgegeven omdat mijn broer een schuld had met zijn zaak, diegene hij niet kon betalen. Ik heb dan het geld van de levensverzekering kunnen omzeilen en elders laten storten. Dat geld heeft dan gediend om de schuld van mijn broer te betalen zodat mijn moeder terug aan haar rekeningen kon. :(

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 mei 2020 15:01

Dan is toch nog steeds een wettelijk reservatair deel van de erfenis voor de kinderen :?:
Ook al heeft uw moeder daar het vruchtgebruik van.
(En u & uw broer de "naakte eigendom", ttz: het bezit, niet het "genot" of "gebruik")
Nu gebeurt het wel vaker dat dergelijke gelden & waarden niet apart gehouden worden, maar allemaal bij de langstlevende echtgenoot terecht komen.


Log eens in op uw "My Min Fin" - daar zal normaal een deel van hun gezinswoning op jouw naam staan.

Als alle centjes er door gejaagd is aan uw broer, was daar uw deel bij ...


Babbel met een notaris kan zeker geen kwaad hier ...

U gaat ook moeten uitkijken met de nalatenschap van uw moeder ooit :!:
Naargelang waarvoor uw ouders of zij alleen nog allemaal borg stond ... en het is denk ik intussen al wel duidelijk dat ze u niet zomaar alles vertelt ... kan u zo mogelijk schulden erven - ook iets om het met notaris eens over te hebben.

Sirkii
Berichten: 5415

#10 , 18 mei 2020 17:49

Je zou bewindvoering voor uw moeder kunnen aanvragen.
Heb ik ook al aan gedacht, maar moeder is fysiek in orde en mentaal (buiten de buitensporigheid naar mijn broer toe) ook, dus ik vrees er een beetje voor.
Maar ik vermoed het best eens een afspraak te maken met een notaris!?
Om bewindvoering aan te vragen moet er een arts zijn die akkoord gaat om te verklaren dat uw moeder niet meer handelingsbekwaam is.... Vrederechter beslist dit.

Bij leven kan een notaris niets doen. Na haar overlijden kan je de erfenis aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving om uit te sluiten dat je schulden erft. Let wel; de notaris moet hiervoor betaald worden. Als je zeker bent dat er schulden zijn “moet” je de erfenis weigeren.

Zelfs als je vie de rechtbank bewijsbare inkorting vordert ben je nog geen stap verder als uw broer blut is: een kei kan je niet stropen.

Bewijzen bijhouden is alvast de eerste stap.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mei 2020 21:04

"Bijkomend werden de zicht- en spaarrekeningen niet vrijgegeven omdat mijn broer een schuld had met zijn zaak, diegene hij niet kon betalen. Ik heb dan het geld van de levensverzekering kunnen omzeilen en elders laten storten. Dat geld heeft dan gediend om de schuld van mijn broer te betalen zodat mijn moeder terug aan haar rekeningen kon"

Toch welk gevaarlijk om dit op een openbaar forum te plaatsen. Wie was begunstigde van deze levensverzekering? Misschien toch eens grondig nadenken vooraleer u verdere stappen onderneemt.
Persoonlijk zou ik u aanraden om uw broer te overtuigen contact op te nemen met het plaatselijk OCMW of het CAW. Het probleem moet immers bij de "wortel" aangepakt worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”