Naakte eigendom

Lelie15
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Naakte eigendom

#1 , 12 mei 2020 17:29

Een aantal jaar geleden hebben mijn grootouders een woning aan mij geschonken. Ik ben naakte eigenaar, zij hielden het vruchtgebruik. De afspraak werd toen gemaakt dat zij het vruchtgebruik zouden opzeggen eens ik in de woning zou gaan wonen (ik was toen nog minderjarig en het huis werd toen verhuurd). Nu zijn mijn grootouders vrij controlerend en hebben zij beslist het vruchtgebruik niet op te zeggen, om verder 'controle' en zeggenschap over mij te behouden. Ondertussen woon ik wel reeds een jaartje in deze woning, zonder betaling van huur weliswaar. Na enkele aanvaringen tussen mij en m'n grootouders (zij komen te pas en te onpas de woning binnen, veranderen vanalles langs binnen en buitenkant, houden met ons geen rekening), beginnen zij ermee te dreigen mij uit de woning te zetten als we hen niet gehoorzamen.

Nu is mijn vraag dus welke opties ik heb? Heb ik het recht om in deze woning te blijven wonen? Kunnen zij mij dwingen het huis te verlaten? Vervalt dan ook mijn 'naakte eigendom' van het huis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mei 2020 19:56

Heb ik het recht om in deze woning te blijven wonen?
Als u daar gedomicilieerd bent, zullen ze moeten eisen, desnoods via vrederechter, dat u er vertrekt.
Kunnen zij mij dwingen het huis te verlaten?
In principe wel: zij zijn vruchtgebruiker
Uw bewoning verhindert dat zij "de vruchten" ervan effectief kunnen genieten.

Vervalt dan ook mijn 'naakte eigendom' van het huis?
Neen.

Bedenk wel dat u als naakte eigenaar aangesproken kan worden voor "grote onderhoudskosten" aan het huis
(grosso modo de kosten aan een woning die niet voor een huurder maar ten laste van een verhuurder zijn - pakweg een nieuw dak of zo)

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2020 13:30

Zou TS het slot van de woning mogen veranderen?

In een huursituatie zou het in ieder geval mogen, hier twijfel ik een beetje.

Wat denken de andere forumleden?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 mei 2020 17:33

Is er een -al dan niet geregistreerd - huurcontract? Huur betalen doet er dan niet toe. Een eigenaar-verhuurder mag niet zo maar het huis binnendringen.
Bij huurcontract zijn zo'n daden eigenlijk huisvredebreuk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”