vruchtgebruik omzetten

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik omzetten

#1 , 08 mei 2020 05:36

Mijn partner kocht 2j geleden een penthouse. Ze heeft het geschonken aan haar 2 kinderen vanwege de successierechten en heeft nu het vruchtgebruik.

Zij zou nu graag de volle eigendom terug verwerven. Hoe kan dat? Moet zij het vruchtgebruik afkopen? Ik weet dat er tabellen bestaan, maar hoe gebruik je die?

Met wat ik op internet lees zou de waarde van het vruchtgebruik in haar geval 30% bedragen (vrouw, 70 jaar). Als de waarde van de woning bij aankoop 500.000 euro bedroeg, moet zij dan 150.000 euro aan de kinderen betalen? Op die manier betaalt ze uiteindelijk 650.000 euro voor de woning? Of hoe werkt het?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 mei 2020 11:22

Beste vriend, mag ik jullie dit sterk afraden!
Ten eerste : het vruchtgebruik voor een vrouw van 70 jaar is wettelijk bepaald op 16.62 %.
Om volledige eigendom te verwerven moet zij de rest betalen : 83.38 %, voor de blote eigendom.
Dat is niet 150.000 €, maar meer dan 416.500 euro.
Laat het dus zo, ja ook voor de erfbelasting. Bovendien heeft de vruchtgebruiker volledig zeggenschap over het gebruik.
Laat ze in testament eventueel het vruchtgebruik aan u overlaten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2020 12:35

hartelijk dank. nu is het mij duidelijk!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”