herziening erfbelasting wegens Corona

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

herziening erfbelasting wegens Corona

#1 , 07 mei 2020 09:59

heb van iemand recent vernomen dat men zou een erfbelasting op een effectenportefeuille, aangegeven met waarde januari 2020, mogen laten herzien voor 15 juni ek dit wegens de coronatoestand waardoor aandelen ondertussen sterk gezakt zijn, dus zou men een nieuwe aangepaste waarde mogen vermelden op de aangifte. Is dat juist ?
Dank bij voorbaat voor toelichting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 mei 2020 18:26

wanneer was het overlijden?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2020 22:04

17 APRIL 2020. - Decreet tot tijdelijke afwijking van de Vlaamse Codex Fiscaliteit als gevolg van de coronacrisis

Ja, u kunt nu kiezen tussen een waardering op datum overlijden, 1 maand later, 2 maand later (dat bestond al) of 3 maand later (dat is nieuw)
voor een overlijden in België tussen 13/11/2019 tot en met 30/09/2020.
(Waarom 13/11? 4 maand later, op 13/3, begonnen de coronamaatregelen)

En inderdaad, als de aangifte al binnen moest zijn voor 21/4 (datum bekendmaking van het nooddecreet in het staatsblad) kan men binnen de 4 maand na einde van de eerste 4 maand een "nieuwe aangifte" indienen met een aangepaste keuze.

(Zo lees ik het toch. Maar er zal nog wel een boompje opgezet worden over wie uitstel gevraagd heeft en over diegenen die automatisch uitstel gekregen hebben.)

Reclame

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#4 , 09 mei 2020 16:29

het overlijden was 13/12/2020, aangifte moest binnen 14/04/2020, heb het bedrag van de erfbelasting al ontvangen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2020 18:39

Ik vermoed dat het overlijden plaats vond op 13.12.2019.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”