Notarieel testament

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Notarieel testament

#1 , 05 mei 2020 18:16

Kunt ge bij de notaris een testament laten opstellen waarbij ge al de wettelijke erfgenamen (geen kinderen of kleinkinderen) onterfd en een Thaise vrouw woonachtig in Thailand aanstelt als enige erfgename. Zijn daar bijkomende kosten aan verbonden? Moet de dame na mijn dood naar België komen om haar erfdeel in ontvangst te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 mei 2020 18:26

Als er geen reservataire erfgenamen zijn dan zet je in je testament eender wie. Woonplaats of nationaliteit speelt geen rol.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 mei 2020 18:38

Dat kan

Een testament laten opstellen en registreren kost geld

De begunstigde nadien in buitenland opsporen kost ook wel wat .
Tenzij u zorgt dat zij zelf meteen contact opneemt met de notaris.

Bij testament is attest erfopvolging via notaris - ook niet gratis.

Iemand moet uw erfbelastin,g aangeven (binnen 4 maanden)
Notaris kan dat doen, maar, niet gratis ...


En de overheid gaat u zeer dankbaar zijn als die Thaise vrouw niet uw echtgenote of samenwonende partner is ...

Er is erfbelasting verschuldigd
(ik neem aan dat u in Vlaanderen woont ?)

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... rschuldigd


Belastingstarieven:
Alle goederen , roerend + onroerend, worden samengeteld, en vervolgens belast
Tarieven voor niet-partners of kinderen zijn "pittig"

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... e-personen


U gaat ook iemand moeten hebben die de praktische kant hier regelt:
Begrafenis/crematie
lopende rekeningen en contracten nog betaalt en vervolgens opzegt (huur, nutsvoorzieningen, ....)
Uw spullen oprommelt, ...

Reclame

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#4 , 07 mei 2020 10:22

Ik heb een notarieel testament op laten stellen waarin ik al mijn wettelijke erfgenamen heb laten onterven en mijn nalatenschap geef aan mijn vriendin.
Mijn notaris zei dat ik de begunstigden voor mijn levensverzekering en pensioensparen ook moest veranderen door geen naam op te geven maar "wettelijke erfgenaam" in te vullen en dat refereert in dit geval naar mijn testament.
Volgens de financiële instelling die mijn pensioensparen beheert kan ik enkel een begunstigde opgeven die bloedverwant is in de eerste of tweede graad.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 07 mei 2020 11:08

Mijn notaris zei dat ik de begunstigden voor mijn levensverzekering en pensioensparen ook moest veranderen door geen naam op te geven maar "wettelijke erfgenaam" in te vullen en dat refereert in dit geval naar mijn testament
Heeft uw notaris dat letterlijk gezegd? Uw vriendin is m.i. niet zomaar een wettelijke erfgenaam , wel integendeel.

Doe daarover eens navraag bij de verzekeringsmaatschappij, gewoon om zeker te zijn.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#6 , 07 mei 2020 12:20

Mijn notaris zei dat ik de begunstigden voor mijn levensverzekering en pensioensparen ook moest veranderen door geen naam op te geven maar "wettelijke erfgenaam" in te vullen en dat refereert in dit geval naar mijn testament
Heeft uw notaris dat letterlijk gezegd? Uw vriendin is m.i. niet zomaar een wettelijke erfgenaam , wel integendeel.

Doe daarover eens navraag bij de verzekeringsmaatschappij, gewoon om zeker te zijn.
Mijn verzekeringsmaatschappij gaat mij terugbellen. Ja, mijn notaris heeft dat letterlijk gezegd nl geen naam invullen maar "mijn wettelijke erfgenaam" en die staat in mijn testament en is geen bloedverwant nog samenwonend/gehuwd.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2020 21:23

"Landverzekeringswet - Art. 174. Wanneer de wettelijke erfgenamen als begunstigden worden aangewezen zonder bij name te zijn vermeld, is, onder voorbehoud van tegenbewijs of andersluidend beding, de verzekeringsprestatie verschuldigd aan de nalatenschap van de verzekeringnemer."

Sinds 2012 betekent "de nalatenschap" ook de personen die men in zijn testament als erfopvolgers heeft aangeduid. De notaris had gelijk.

----------------------

Bij een pensioenspaarverzekering is er inderdaad zo een wettelijke beperking.
Bij een pensioenspaarfonds niet.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#8 , 12 mei 2020 10:51

"Landverzekeringswet - Art. 174. Wanneer de wettelijke erfgenamen als begunstigden worden aangewezen zonder bij name te zijn vermeld, is, onder voorbehoud van tegenbewijs of andersluidend beding, de verzekeringsprestatie verschuldigd aan de nalatenschap van de verzekeringnemer."

Sinds 2012 betekent "de nalatenschap" ook de personen die men in zijn testament als erfopvolgers heeft aangeduid. De notaris had gelijk.

----------------------

Bij een pensioenspaarverzekering is er inderdaad zo een wettelijke beperking.
Bij een pensioenspaarfonds niet.
De verzekeringmaatschappij aanvaardt dit niet. Zij zeggen dat dit voor bepaalde levensverzekeingen geldt maar niet voor pensioensparen. Klopt dit?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#9 , 12 mei 2020 18:27

Mijnheer

In een fiscaal contract moet de eerste begunstigde een familielid zijn tot

in de 2de graad, een testament voldoet niet aan deze voorwaarde.

Als de nieuwe begunstigde voldoet aan deze voorwaarde kan u een

ondertekende aanvraag samen met kopie identiteitskaart (recto verso)

bezorgen via mail.

Wij bevestigen vervolgens met een bijvoegsel aan uw contract.

Met vriendelijke groeten,

Team Leven

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”