Schenking grond

frauke16
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking grond

#1 , 04 mei 2020 21:27

Dag iedereen,

Mijn ouders beschikken momenteel over een grond waar ik als hun kind op zou willen bouwen. Ze zijn dan ook bereid om deze te schenken aan mij MAAR ik heb nog een zus waardoor deze eerlijk verdeeld moet worden door 2.

Ik beschik reeds over een mooi bedrag en kan zo mijn zus de helft uitbetalen maar dan ben ik zo goed als al mijn spaargeld kwijt.

Is er geen manier waarop we dit eerlijk kunnen afhandelen maar dat ik wel mijn spaarcenten kan houden om de bouw van mijn huis te kunnen financieren?

Er is bij beide geen sprake van wettelijke samenwonen, huwelijk etc.

Alvast bedankt voor jullie respons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2020 09:13

wellicht is het een oplossing dat je met jouw zus een afbetalingsplan afspreekt? Overleg eens met jouw notaris.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 mei 2020 09:54

Algemeen principe bij schenkingen zou moeten zijn :
Schenk je kinderen hetzelfde en evenveel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 05 mei 2020 15:35

Zonder de ruggesteun van je ouders onder de vorm van een halve grond was je niet alleen je spaargeld kwijt aan de aankoop van die grond doch had je r voor moeten bijlenen. Als het niet lukt om je bouwplannen te financieren (bv onvoldoende leningscapaciteit) dan is de beste optie de verkoop van die bouwgrond en elk de helft van de opbrengst geschonken krijgen. Je kan dan kopen/bouwen naar je budget.

Een afbetalingsplan naar je zus helpt niet als je financiering niet lukt.

Als je ouders veel geld te veel hebben dan zouden ze natuurlijk aan je zus de tegenwaarde van de grond kunnen schenken ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 mei 2020 17:29

Lenen kost amper nog wat
Met bouwgrond in eigendom, zijn banken al wat losser

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”