erfenis en zo ...

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

erfenis en zo ...

#1 , 30 apr 2020 14:49

Beste mede-forumleden,

Enkele weken geleden is spijtig genoeg mijn mama overleden.

Nu zit ik met een paar vraagjes (en ook sommige van mijn broers/zussen kijken naar mij voor een mogelijk antwoord...)
Mijn papa leeft nog, en wordt voor de helft volle eigenaar van alles (huis, geld en andere onroerende goederen, ...) en voor de helft vruchtgebruiker. De broers & zussen worden elk voor hun deel naakte eigenaar van die helft.

Nu is de situatie zo dat 1 vd broers zelfstandige is, en veel schulden heeft - zowel privé als met zijn firma. Het grootste probleem is nog dat hij er van overtuigd is dat zijn zaak nog zal "van de grond komen" en rendabel zal worden ... als hij eerst nog wat geld erin kan investeren (laatste wat ik hoorde was dat hij op zoek was naar 100k € ...)

Nu, ivm de erfenis en dergelijke, zitten wij met een paar vragen:
1. wat kunnen zijn schuldeisers en/of deurwaarders doen eenmaal alles officieel is ? Kunnen ze de verkoop van van het onroerend goed verplichten, of (als bvb vader ooit naar een rusthuis of appartementje verhuist) de verkoop bemoeilijken ? Kunnen ze zijn deel van de roerende goederen aanslaan ? En heeft dit gevolgen voor de andere partijen (ikzelf, broerszussen, pa) ?

2. wat kan iemand (zelf, vrijwillig) doen als hij een deel naakte eigendom in bezit krijgt ? Kan hij verkoop eisen (zoals bij vrijwillige onverdeeldheid) ? Kan hij zijn deel hypothekeren ? en wat zijn de gevolgen daarvoor voor de andere eigenaars / vruchtgebruikers ?

Ik heb het vermoeden dat wij (de andere broers en zussen, en pa zelf) ons geen al te grote zorgen moeten maken, maar wou dit toch even navragen hier ...

Alvast bedankt voor de antwoorden !
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

#2 , 06 mei 2020 15:22

Niemand die hier iets zinnigs/nuttigs over kan vertellen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 07 mei 2020 12:18

Ws gezien de complexiteit best de successie laten afwikkelen door een notaris.

Er kan wel degelijk beslag gelegd worden op blote eigendom doch de verkoop van een stukje blote eigendom brengt meestal niet veel op.

Aan het vruchtgebruik van de gezinswoning kan niet geraakt worden. Voor de rest van het vruchtgebruik (spaargeld, tweede berblijf, ...) kan uit onverdeeldheidtreding gevorderd worden; maw uitbetaling van waarde blote eigendom aan de erfgenamen en vruchtgebruik aan de vader. Om die reden doe je r ws goed aan bij de afhandeling van de successie die blote eigendom en vruchtgebruik uit te betalen aan elkeen ipv een nalatenschapsrekening te openen.

De broer met schulden kan niet verwerpen omdat dit gelijkstaat met gemanipuleerde verarming. Je kan wel de onroerende blote eigendom van je broer met schulden overkopen om inbeslagname te voorkomen. Dit vereist een notariële akte.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”