Zoon wordt 18 en wil erfenis aanspreken

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Zoon wordt 18 en wil erfenis aanspreken

#1 , 29 apr 2020 14:26

Hallo

Mijn oudste zoon wordt 18 in juni. Hij is sinds de lockdown voortdurend op stap met een foute vriend (19) en een foute vriendin (21). Hij heeft nu het plan opgevat om op zijn verjaardag te gaan samenwonen met die vrienden. De ouders van die twee hebben een ander huis gekocht en de twee blijven in het oude huis wonen. Mijn zoon zou dan een autootje kopen voor zichzelf, en een scooter voor zijn vriend. Hij is al overeengekomen om maandelijks 400€ te betalen om daar te mogen meewonen.
De vriend van 19 loopt geregeld weg van huis. Hij zit nu in het vierde middelbaar. Hij is heel groot en stoer en dealt drugs.
In 2018 overleed mijn echtgenoot. De erfenis voor onze drie kinderen heb ik op drie termijnrekeningen laten zetten, maar dat weet de zoon niet. Hij denkt dat zijn deel op een geblokkeerde spaarrekening staat, die vrijkomt op zijn 18de.
Momenteel legt de notaris de laatste hand aan de verkoop van onze bouwgrond. De helft van de verkoopswaarde komt dus ook toe aan de kinderen. Een zesde dus voor de oudste zoon.
Ik ben nu heel bang dat hij wel aan dat bedrag zal geraken en dat hij het onmiddellijk zal verbrassen. Dat zou mijn man nooit gewild hebben.
Heeft iemand tips om mij hierbij te adviseren?

mvg
Lila B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 apr 2020 14:47

Wat was jullie huwelijkscontract ... wettelijk dus gemeenschap van goederen of scheiding goederen en aanwinsten.
Zoon heeft vermoedelijk alleen maar recht op vruchtgebruik van de gelden en blote eigenaar van onroerend goed.
Raadpleeg zo vlug mogelijk een notaris.

Uiteraard hebt u recht op het vruchtgebruik en niet uw zoon .... wat een fout :oops:

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 29 apr 2020 15:07

Wat was jullie huwelijkscontract ... wettelijk dus gemeenschap van goederen of scheiding goederen en aanwinsten.
Zoon heeft vermoedelijk alleen maar recht op vruchtgebruik van de gelden en blote eigenaar van onroerend goed.
Raadpleeg zo vlug mogelijk een notaris
We waren gehuwd zonder huwelijkscontract. Gemeenschap van goederen dus. Al onze tegoeden zijn al verdeeld en op de rekening van de drie minderjarige kinderen gezet. Alle aandelen verkocht, alle spaartegoeden uitbetaald.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 apr 2020 18:22

Jij hebt als moeder vruchtgebruik op alles , zowel roerend als onroerend.
Maar een erfgenaam kan de uitbetaling - rekening houdend met dat vruchtgebruik - opvragen van alles behalve de gezinswoning. Als de gelden geblokkeerd zijn, zoals de wet veronderstelt, ttz. bedrag op naam van zoon met u als vruchtgebruiker, kan u één en ander vertragen.
Maar uiteindelijk zal hij het krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 29 apr 2020 18:23

Je kinderen erfden de blote eigendom van de helft van de goederen. Jij behield het vruchtgebruik van die helft en de volle eigendom van de andere helft. Dit in de veronderstelling dat er geen eigen eigendom was (bv uit erfenis) Normaliter worden voor t roerend deel nalatenschapsrekeningen geopend zodat de kinderen er maar aankunnen na uw overlijden maar veel notarissen betalen vruchtgebruik en blote eigendom uit ;-(. Doordat je t op een termijnrekening gezet hebt kunnen ze er maar aan op de vervaldag van de termijnrekening ;-)

Zoals hierboven geschreven. Blote eigendom op ander vermogen dan de gezinswoning kan gevorderd worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”