Boete strafrechtelijke veroordeling overleden vader

Ballekes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Boete strafrechtelijke veroordeling overleden vader

#1 , 25 apr 2020 10:08

Goeiedag,

Deze week kreeg ik een brief in de bus van FOD Financiën betreffende het betalen van burgerlijke vorderingen van een strafrechtelijke veroordeling die in 03/2015 uitgesproken geweest is door de politierechtbank. Hierin staat
In uw hoedanigheid van wettige erfgenaam van naam van de overledene wordt u op de hoogte gebracht van
voormelde veroordeling(en) toegezonden, ingevolge toepassing van art. 877 van het Burgerlijk Wetboek.
Bedoeld wetsartikel preciseert dat de titels die uitvoerbaar waren tegen de overledene, dit ook zijn tegen de
erfgenamen persoonlijk.
Op heden zijn onderstaande veroordelingen niet betaald. Het gaat hier nog enkel over de burgerlijke vorderingen
(gerechtskosten, bijzonder fonds, .. .. ). De straf (geldboete) is teniet gedaan door het overlijden.

Het betreft een veroordeling van mijn in 2016 overleden vader. Ik stel me hier enkele vragen bij waar jullie me hopelijk op kunnen antwoorden.

  • Ik vermoed dat dit sowieso betaald zal moeten worden?
  • Hoe kan dit meer dan 4 jaar na overlijden nog opduiken? Had hier al niet veel vroeger melding van moeten gemaakt worden?
  • Had dit bijvoorbeeld niet geregeld moeten worden (door de notaris) bij het afhandelen van de erfenis?
  • Waarom komt het betalen van het volledige bedrag bij mij persoonlijk, als één van de 4 erfgenamen, terecht en wordt dit niet gedeeld en verstuurd naar elke erfgenaam afzonderlijk? Mijn halfbroer zegt bijvoorbeeld al "ik betaal dat niet!". In dat geval zal ik zijn deel dan moeten betalen?
Vooral de laatste baart me wel wat zorgen. Dat er nog zaken moeten betaald worden meer dan 4 jaar na overlijden tot daar toe maar dat dit op één erfgenaam terechtkomt lijkt me niet echt correct.

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 apr 2020 10:50

Er zullen waarschijnlijk heel wat pogingen geweest zijn om uw vader aan te manen die boete te betalen. Waarschijnlijk is hij overleden voor dat men diende over te gaan tot 'uitvoerende maatregelen.' Maar de vordering blijft en is een deel van de nalatenschap.
Die truc wordt nog meer toegepast, laten betalen door de erfgenamen. Maar eigenlijk is dat ieder voor zijn deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 25 apr 2020 16:42

Meestal zal de de oudste zijn en 'burgerlijk' kosten kunnen inderdaad nog gevorderd worden.
men moet zich maar naar een persoon richten ..erfgenamen moeten dat bedrag betalen uit de erfenis en dan pas verdelen.

Reclame

Ballekes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2020 10:35

De erfenis is ondertussen, na 4 jaar, wel al enkele jaren verdeeld. Da's wel vervelend natuurlijk dat dat op één enkele erfgenaam terechtkomt. Niet iedereen heeft een even goede band met de andere erfgenamen. Als die dan zeggen "trek er uw plan mee" dan sta je daar wel mooi.

Groeten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 apr 2020 12:31

Da's wel vervelend natuurlijk dat dat op één enkele erfgenaam terechtkomt.
Als jij niet betaalt, houden ze het ook in bij de andere erfgenamen, bvb door niet-terugbetaling van teveel betaalde belastingen

jef007
Berichten: 1683

#6 , 26 apr 2020 21:17

kan je "uw deel" niet betalen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”