Afwikkeling erfenis

Lievsteke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afwikkeling erfenis

#1 , 21 apr 2020 22:15

Beste,

Mijn papa is op 15/10/2019 overleden. Omdat mijn zus en ik niet de beste vrienden zijn met de vriendin van mijn papa, hebben wij een andere notaris aangesteld dan deze waar mijn papa zijn handgeschreven testament in bewaring heeft gegeven. Deze notaris is door de vriendin van papa aangewezen om haar rechten en plichten te behartigen en om over te gaan tot verdeling van de erfenis. In februari werden de goedgekeurde formulieren (door de drie belanghebbende partijen) voor de aangifte van de erfenis aan de betreffende belastingsdient overgemaakt. In maart kregen wij de goedkeuring en de vraag om de berekende successierechten te betalen. Er is geen negatief saldo opgetekend en er was dus geen betwisting op de aangifte.
We zijn nu 6 maanden en een week na mijn papa’s overlijden en ik kreeg vandaag het nieuws dat de betrokken notaris waar papa’s testament lag bezig is met de vereffening. Wat houdt dit precies in. Komen er nog extra kosten bij voor ons en moeten wij ook betalen voor deze vereffening? Is het bedrag waarop wij successierechten hebben betaald het bedrag van de erfenis dat zal uitgekeerd worden na betaling aan onze Notaris of kan de vriendin van papa nog alles betwisten? Er is geen vastgoed betrokken bij de erfenis. Hoelang kan dit alles nog aanslepen?
Graag asap uw antwoord.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2020 13:01

Een aangifte van nalatenschap indienen:
- staat los van de vereffening-verdeling van een erfenis
- is maar een fiscale verplichting
- kan elke erfgenaam afzonderlijk doen
- hoeft niet dezelfde inhoud te hebben voor elk van de erfgenamen
- is geen vereiste om een erfenis te verdelen
- is geen vereiste voor de bank om de rekeningen vrij te maken
- heeft niets met een goedkeuring te maken
- betekent niet dat de verdeling zal gebeuren volgens de cijfers van de aangifte. Roerende schenkingen ouder dan 3 jaar zal de fiscus bijvoorbeeld niet moeten weten en ook negeren; op burgerlijk vlak kunnen schenkingen van 40 jaar geleden nog een belang hebben.

Met vereffenen bedoelt men (nu komen we op het burgerlijk terrein): de schulden betalen. Dus beslissen welke schulden betaald moeten worden; door wie en aan wie en met uit welk "potje".
Met verdelen bedoelt men: nadat de schulden vereffend zijn, beslissen welke erfgenaam hoeveel en wat krijgt.

Een notaris die optreedt voor één van de erfgenamen vervult op dat moment NIET één van zijn/haar wettelijke opdracht van notaris. Hij/zij is dan slechts een raadsman, zoals een advocaat of de bediende van het ziekenfonds of nonkel Willy die gepensioneerd belastingontvanger is.

Zo een notaris kan dus aan de andere erfgenamen een voorstel doen om te vereffenen-verdelen. Die andere erfgenamen hoeven daar niet mee akkoord te gaan. Er kan 10 jaar over gesproken worden.

Bij blijvend niet-akkoord kan een erfgenaam de rechtbank inschakelen. Die zal dan een notaris aanstellen en die heeft dan wel een wettelijke opdracht. In theorie met strikte termijnen.

Van groot belang is de inhoud van het testament. Lezen alle erfgenamen er hetzelfde in? Heeft vader zich beperkt tot het deel waarover hij vrij kon beschikken? Zo niet, hebben de kinderen de inkorting gevraagd aan de vriendin (vrijwillig)?
Is er een echte testamentuitvoerder aangeduid?
Bestaat er al een akte van erfopvolging?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”