Aanvraag afschrift akte overlijden...

Adamo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aanvraag afschrift akte overlijden...

#1 , 19 apr 2020 12:49

Een ongehuwde oude man zonder enige verdere rechtstreekse familie komt te overlijden.
Heeft één overleden broer die kinderloos is gebleven.
De erfgenamen vallen allicht in de derde graad neven en nichten.
De erfgenamen in die graad wensen te weten of er eventueel een geregistreerd testament is dat hen uit sluit.
Daarvoor kan CRT geraadpleegd worden via een in te vullen formulier vergezeld van een overlijdensakte van de erflater.
Een afschrift van de overlijdensakte kan aangevraagd worden op de gemeente of stad van overlijden.
De aanvraag daarvoor dient vergezeld te worden van het rijksregisternummer van de overledene.
En dan komt de vraag: hoe vernemen de eventuele erfgenamen dit rijksregisternummer om verder de aanvraag voor het eventueel bestaan van een testament te vervolledigen?
Het CRT schermt er mee dat het gratis opvragen voor het bestaan van een testament mogelijk is maar als je geen rijksregisternummer van de erflater hebt kom je blijkbaar al niet ver!
Dit is onvoorstelbaar en hoe moet dat dan verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 19 apr 2020 12:51

Best samen een notaris raadplegen.
Neven en nichten zijn geen reservataire erfgenamen.
Hebt u de Eid niet gezien of via begrafenisondernemer...of was u zelfs niet betrokken bij begrafenis????

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2020 20:36

Waarom zou u rechtstreeks het CRT raadplegen?
Het volstaat dat één erfgenaam naar een willekeurig kantoor van Rechtszekerheid gaat (maar bel eerst eens in verband met corona 0257 257 57 als ik me niet vergis).
Die vult daar een aanvraag voor een attest van erfopvolging in. Men moet daarin wel verklaren wie volgens de aanvrager de erfgenamen zijn en welk breukdeel elk erft.
Gratis.
En als er een testament opduikt, wordt u daarvan verwittigd. In het andere geval krijgt u een attest waarmee u al de bankrekeningen kunt deblokkeren.

Reclame


Adamo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2020 09:38

Oei, Franciscus houdt al het wijsvingertje omhoog alsof het aanwezig zijn op de begrafenis u het recht ontzegt om navraag te doen naar de erfopvolging van persoon in kwestie. Ik kan Franciscus gerust stellen, op de begrafenis waren onder de weinigen ik en mijn echtgenote aanwezig.
Verder bekeek ik de aanvraag voor een attest erfopvolging: https://financien.belgium.be/sites/defa ... sie_nl.doc
en ook daar wordt een uittreksel uit de overlijdensakte gevraagd.
Het gezamenlijk naar een notaris gaan is onmogelijk gezien ik de eventuele andere neven en nichten, kortom zelfs de persoon die het inleiden van de begrafenis op zich heeft genomen niet ken.
Kosten doen om een notaris in te schakelen zonder te weten of dat zin heeft lijkt me nu ook niet de gunstigste oplossing.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 20 apr 2020 10:20

Nog maar een wijsvingertje dan.

Je was dus aanwezig op de begrafenis. Kan je vandaar (begrafenisondernemer, pastoor, weet-ik-veel) geen info krijgen die je op het juiste spoor zet?

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 20 apr 2020 12:24

Attest van overlijden heeft hij/zij die de begrafenis geregeld heeft normaliter van de begrafenisondernemer gekregen. Op dat attest staat ook het rijksregisternummer.

Adamo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2020 12:40

Dank aan Bosprocureur voor de info.
Inderdaad de begrafenisondernemer zal allicht wel een attest van overlijden bezitten maar die moet dan de goedheid hebben om kopie te bezorgen. Ergens klopt er toch iets niet met de richtlijn om een attest of afschrift op de gemeente van overlijden te verkrijgen. Het komt er eigenlijk op neer dat een eventuele begunstigde van de erflater niet zonder tussenkomst van een advocaat of notaris bij machte is om zelf na te gaan of hij een rechtmatige erfgenaam is. In de eerste stap die hij daarvoor moet zetten wordt dat al verhinderd. Het ligt natuurlijk allemaal heel moeilijk maar er is zelfs geen duidelijkheid of er een codicil was opgemaakt en of dat opvraagbaar is.


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”