voorschot op erfenis ?

papske
Topic Starter
Berichten: 58

voorschot op erfenis ?

#1 , 14 apr 2020 15:25

Mijn moeder heeft zowel voor mij als voor mijn zuster een soort belegging opgestart op onze eigen naam 5 jaar geleden. Die is nu vrij gekomen. In principe ontvangen wij beiden hetzelfde bedrag. Door omstandigheden heeft mijn zus het financieel even moeilijk waardoor mijn moeder gevraagd heeft het bedrag dat ik ga ontvangen naar haar over te schrijven zodat ze dit naar mijn zuster kan geven tot zij het financieel wat gemakkelijker heeft. Dus mijn zus krijgt : de belegging opgestart op haar naam + de belegging opgestart op mijn naam. Geen enkel probleem voor mij, het is tenslotte moeders' geld. Dit is ondertussen gebeurd.
Maar wat als mijn moeder overlijdt vooraleer mijn zus haar financiën terug op orde zijn en zij dus nog niet de kans gekregen heeft dit bedrag terug te geven ?
Kan dit dan in mindering gebracht worden van haar gedeelte van de erfenis ?
Zo ja, wat moet ik dan doen als het zover moest komen ? Ik denk niet dat mijn zus enige medewerking in deze zal verlenen als mijn moeder er niet meer is.
En nu aan mijn moeder een document vragen om dit te bevestigen is een moeilijke drempel voor mij.
Ik kan dit mogelijk opvragen via de bank ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 apr 2020 17:46

Maar wat als mijn moeder overlijdt vooraleer mijn zus haar financiën terug op orde zijn en zij dus nog niet de kans gekregen heeft dit bedrag terug te geven ?
Kan dit dan in mindering gebracht worden van haar gedeelte van de erfenis ?
Zo ja, wat moet ik dan doen als het zover moest komen ? Ik denk niet dat mijn zus enige medewerking in deze zal verlenen als mijn moeder er niet meer is.
Dat wordt normaal verrekend bij de verdeling van de nalatenschap, als uw moeder zou komen overlijden.
Goedschiks
Of kwaadschiks via een procedure tot inkorting voor de rechtbank.


Van waar is dat geld naar je zus overgeschreven ?
Rechtstreeks vanuit de bank :?:
Of door jou naar je zus :?:

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 15 apr 2020 08:34

Ik heb het terug naar mijn moeder overgeschreven, en dan mijn moeder verder naar mijn zus. Ik heb wel de data waarop dit allemaal is gebeurd, dus indien nodig kan ik dit misschien later wel bij de bank opvragen ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”